Sunday, December 24, 2006

kalam hati...


Mase dulu bangun pagi gerak adik2 solat subuh
Mase skarang bangun pagi gerak kawan2 solat subuh
Mase dulu solat raya pegi masjid dengan ayah dan adik2
Mase skarang solat raya pegi masjid dengan kawan2 dan ahli bait
Mase dulu takbir raya maintain rilek jer muka
Mase skarang takbir raya muke slamba tapi hati sedih
Mase dulu makan lemang,dodol,kueh raye,ketupat,rendang..
Mase skarang makan nasi impit kuah kacang ajer
Mase dulu bodek ayah, sengeh2 kat mak dapat duit raye.
Mase skarang bodek member sengeh2 dapat minum air tebu jer..
Mase dulu beraya sakan balik kampung juper saudara-mara
Mase skarang beraya umah kawan2 makan sdap la jge
Mase dulu mak masak kakak buat kueh
Mase skarang masak sendrik kueh lak tak juper dah.
Mase dulu isk..issk... preeeet... isk x sggup nak taip dah ni..
wuuuUuUuuUuuu... sedey..
kite nak ucap slmat raye la yer..isk..isk..
maaf salah dan silap kite..isk wuuu..

Saturday, December 23, 2006

imtihan laa wei...fasal satu thun 2..


kepada smua sahabat dan sahabiat yg tgh sebuk study tuu...ana ucapkan selamat menempuhi imtihan.. moge2 kite smua najah.. insyaAllah..

Thursday, December 21, 2006

letih naek sinai..


Assalamualaikum…
Heerm.. ana rase da lama x update blog nih..huuu.. bknye aper msa mmg x mengizinkan.. dlm tempoh ni.. ana sibuk dgn pelbagai kuliah dan study2 group heermm..? ..? weeey btol..laa ..ana x tipu..ana gi kelaaas..tau yakin laah..hehe.. hu x caya laa tuh!!! Heeeiiiisshh.. skang ana da jadi budak baek…baek sungguh nih.. heh promote ke pehal nih. Makin hari makin sebuk maklum laa imtihan nak dkat sgt da.. 6 aribulan 1 nanti .. ana pnah skodeng azim merangkap sahabat ana , dia wat nota aaaaiiihhhs jeles tol..tu laa saper suh skodeng padan muka ana..peeerhh..beginilah cara penulisan bile bdak da jd baek.. heh. Ahli bet ana pun da mula bukak kelas tuk dak2 thn 1 kat umah..iaitu syazri ngan topek..mereka merupakan sahabat ana yg paling disegani dan berdedikasi...kekekeh.. ayat daja satu..lama tak wat. Alahai.. cuma ana jer lom pnah bukak klas tuk student thn 1 ni just bg tips2 imtihan jerk kat diorang..yer laa ana sedar dan tau bnyak lg kelemahan dri nih.. x kesah laa tu.. yg penting bnyak lgi ilmu yg perlu dicari dan digali kat cni..waah.. itu lu gali pakai cangkul kaaa…kehkeh.keh ulp.! serius..serius..

Imtihan nanti musim sjuk…. time nih pun da sjuk gile.. isk.. nasib baek laa thn ni ana lebih bersedia tuk menghadapi imtihan dlm musim beku nih..mana taknyer thn lepas mmg sjuk teramat.. p jawab peksa kompem tak mandi dah.. heheh kantooi… pastu pkai ikat plastik kat kaki..bru pkai stokin.. waa stokin bola lak tu.. 2 lapis sei… siap kaler hijau ngan merah lagi tuu haha.. nyaris jer nak pkai kasut bola..perpun x kesah la.. sbb org taktau.. heermm tapi skang da beli stokin kulit leh laa tahan..moralnye dsini beli laa stokin kulit.. pepandai jer wat iklan kat sini..

isk fasal satu nih 6 madah kne imtihan.. bnyak gak tuu wey azuan ko dgar tak tu.. bnyak tuuuu!!!!! iyeee sy dga.. insyaAllah ana akan cuba jwab leklok nnti.. bahas pun bnyak gak tuh fasal nih sajer da 3 bahas kne buat.. smpai terseliuh jari aduh sakitnyer.. haaaa… punyer laa truk tuu…
Hahahahah pesal ana gelak..?? nak tau.. ari yg paling cabaran wat ana masa mlm study group di umah azim smua bdak thn 2 berkumpul kami wat perbincangan kitab dan mula buat bahas tafsir.. ana terlewat smpai upenye diorang xde kat umah tu.. smuanya pegi kerumah lain tuk menghadiri majlis skit.. da laa naek tgkat 8 kne turun leer balik…tuh laa psal ramai org ckp rumah tuu rumah Sinai..leh tercabut kaki tau.. Dak2 nih pon satu.. msg laa dlu.. letih kaki jer.. dak2 nih ketawa laa plak.. Abis jer majlis kami study group di umah azim smula.. naek balik. tingkatt lapan tu....dan slesai perbincangan ana minta izin pulang tuk wat bahas dirumah. tringat plak nak beli stapler kat kedai ana turun rumah kjap p kedai dan balik jer pintu pagar bawah lak kunci AAAaAaAaarrggh 1 jam ana tggu kat bwah tuu..kureng tol arab nih awl2 da kunci pintu.. dala sejuk.. kunci tadak hp lak tak bawak pikir punyer pikir kne patah balik laa p umah azim amik kunci umah ana sebab dia sorang jer yg ade kunci umah ana tu .panjat laa balik gunung Sinai td…member ana rmai lagi kat umah azim masa tu.. pelik tgok ana sbb dtg smula wat tatau jer la..tgok diorang pun tersengih-sengih...ana trus je balik..smpai jerk t umah bru ler nak mula wat bahas...Tuptap tup tap pelempang pipi sendirik..! tertggal plak nota bahas ana kat umah azim..AAaaaaaaaargrggghhhhh naek laa balik tgkat lapan tuh. Isk juper lagi tangge niiih!!!. Smpai jer umah azim smua bdak gelak sakan laaaa psal ana tertggal nota tuuh hampeh tol malu jeerk.. Hahaharu.. isk..isk..x leh nak gelak..… sedeeey wa letih woo..tu laa ari yg paling menyeramkan dlm sejarah idop kat mesir nih.. naek sinai di kala mlm hari.. bnyak kali woo.. aaarrghh x mo da naek umah tuu.. klu de majlis mkn jer ana nak pegi.. huhuhu…. Perpun bahas ana siap jgak mlm tu.. smpai pagi x tdo.. muler laa dlm kuliah pancing ikan beso..terhangguk hangguk heheh phm jer doc ckp.. Erm .. nak peksa daaaa ... alaaa… seram tol la…ana mengharapkan thn ni berjaya dgn lebih cemerlang.. perpun ana doakan kepada smua kawan2 ana tuk najah thn ini akan dtg dan seterusnya… insyaAllah.. berusahaaaaaa!!!!!!!

siapa pakai cincin?

Pemakaian Cincin
JARI MANA DISYARIATKAN MEMAKAI CINCIN ?




Diantara 13 nasihat Nabi Muhammad SAW. kepada Saidina Ali k.w. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Baginda adalah cara pemakaian cincin.


Nabi SAW. berpesan kepada Saidina Ali iaitu jika memakai cincin pakailah di jari:-
1] jari manis


2] jari kelingking (anak jari)



dan jangan memakai pada jari


1] jari tengah


2] jari telunjuk



Nabi Muhammad SAW. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. Kaifiyat memakai cincin ini adalah termasuk lelaki mahupun perempuan.



Ikhwah dan Akhawat yang dirahmati Allah,marilah kita sama-sama muhasabah diri serta menasihati kawan-kawan dan ahli keluarga kita tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam. Sekiranya memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi SAW. insyaAllah dapatlah kita pahala.
Wallahu a'lam .



Nilai tudung Muslimah


bismillahirrahman arrahiim..

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang sederhana serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki. Jika dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat. Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini.
Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung. Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita.Ini bukanlah cerita rekaan semata-mata ianya adalah hakikat dan kita beoleh lihat secara terang-terangan di hadapan mata kasar. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya. Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung? Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya.

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk berdakwah. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian. jika kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri. Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati). Hindarilah penyakit hati. Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran. Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain.
Elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan.Elakkan diri dari bukan muhrim untuk bertemu tanpa sebab.Serahkan pada Allah tentang jodoh.Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah.
Muslimah yang sejati akan cuba didik dirinya sendiri menjadi orang yang lemah-lembut. Menghindari sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita. Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah.
Oleh yang demikian,kita sebagai azhari dan azhariah yang telah dididik sejak awal lagi dengan nilai agama yang kuat perlu muhasabah diri sendiri dan menunjukkan contoh kepada masyarakat luar tentang keperibadian kita. Tanamkan niat untuk membantu saudara-saudara kita yang lain agar mengamalkan ajaran islam yang sebenarnya.
Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya. Oleh itu wahai azhari dan azhariah sekalian, kita mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian dan keperibadian.
Wallahua`alam..

kalam fikrah BKMIP

Tuesday, September 26, 2006

Ta`aruff...

My Personal Details…

Hazwan Hafiz bin Abdul Jalil
Katil Hospital Besar Tengku Ampuan Afzan Kuantan,Pahang
25 Jun 1986
Abdul Jalil Bin Abdullah
Halimah Bte Mat
Anak kedua ,4 adik beradik
Nur Fadhilah Bte Abdul Jalil
Muhammad Aiman Bin Abdul Jalil
Muhammad Amir Bin Abdul Jalil

PENDIDIKAN
Taski 1 hari lari balik rumah
Tadika Kemas Taman Tas
Maahad Tahfiz Quran Pengkalan Udara
Sek.Ren.Kebangsaan Pangkalan Tentera
Sek.Men. Agama Al-ihsan Kuantan
Kulliah Lughah Waddin As-Sultan Abu Bakar ,Pekan
Universiti Al-Azhar Asy-Syariff Bii Zagazig

KEDIAMAN
Taman Tas
Ulu Dong Raub
Ulu Cheka Jerantut
Temau Dong
Taman Muhibbah Raub
Kuartes Pangkalan Udara Kuantan
Taman Pandan Damai Kuantan(sekarang)

ALAMAT
No.8, Lorong 2/13 Taman Pandan Damai ,Jalan Gambang 25150 Kuantan Pahang Darul Makmur

No.6, St.Al-Haj Ali Hijazi Hayyu Zuhr Kafr El-Zend Zagazig City Syarqea Arab Republic Egypt

Students Complex Pahang State`s Hostel, Tooba El-Ramly Haiyu Asyir,Nasr City Cairo Egypt




Friday, September 22, 2006

AQiQah..


Salam smua..
Hari nih 22 September 2006 genap setahun aku di Mesir..tup tap tup tap.. rase cam kjap jer..heeiissh x sabar tul masuk kuliah thun 2 nih..heermm.. aku mengharapkan satu perubahan yg lebih baik berbanding thun seblumnya utk belajar di kuliah nanti.. x mcm dlu.. rajin gak tuang kelas..tuang kopi wat minum petang2 eheh. paham? tak? x phm sudah! Haha..


Tringat lagi aku maser mula2 smpai zaqziq nih.. biler jejak kaki ke kuliah.. dak2 baru cam aku nih mmg tiap2 hari kner ta`aruf. Ader laa dkat 3 minggu..huhu letih tol. Asyik soklan yg sama jeerk. Enta miniin? Enta sakin faenn? Ismek eh.?ma ra`yuk misr ya sadiiq..? saboo jer la..
Rasa nak jer wat skima jwapan tmpal atas muka nih,.snang cite.
Tapikan, biler ta`aruf tuuu dpt jgak aku blaja serba sdkit bhsa pasar diorang nih.
Aku tringat ader skali tuh…mase tu aku da malas giler nak layan sorang arab nih..dia punyer laa smangat nak tau nma aku..aku pun bg tau laa nama aku macho hahaa.. smpai laa ari nih..dia pggil aku macho ngeh3.. syok nyeeew..huhu..

Eh lari lak tajuk asal nih.. sebenarnyer nak bg tau smlam ustaz Abdullah merangkap pengetua aku di kuliah dlu.. hadir ke bumi Mesir bersama rombongan student baru.. waa.. lama tul x juper beliau.
yang besshnyer ustat loh sudi hadir ke umah aku di zaqziq nih sebab aku serumah ngan anak dia ijat. Alang2 ustat sruh beli seko kambing jenis kharuf dan kami adakan skali kenduri aqiqah sebab ijat dpat adik baru..berterabur btul ayat aku nih.hehe…
masa ahli bait aku sambut ustat di mator kaherah sempat gak laa aku duk seharian berdua ngan kambing kat umah ni…huh.
Kambing ni tambat kat balkoni umah aku berketinggian tingkat empat.Tapi satu yg peliknyer.. kambing nih baek …senyap sopan je.. pemalu plak tue.... risau gak duk berdua nih hehe.. mna laa tau.. kambing nih anak dara lg keer..hik3..kner cekup tangkap khalwat lak..haha..

Mmbbeeeekkk….mbbeeeekk.. klo da kambing tuh mengembek jgak laa.. huh!!! Puas da aku suh dia diam.! mcm2 aku da bg mkn.. susu.. gargil.. milo.. Segan gak aar jiran2 arab nih..dgar bunyik kambing..huhu..walau paperpuuun aku menjadi penternak kambing yg berjaya hari tuh, hampeh.

Kenduri nih.. memerlukan tenaga kerja yg ramai…jd sahabat2 aku dri kaherah mansourah,tanta..ader yg dtg mghulurkan bantuan .. setibanya ustat loh ke umah kami pagi tu.. terus sembelih kmbing dan kami lapah dgn mengunakan tujuh bilah pisau, 3 kayu alas potong daging, 1 batu asah yg reput, 2 talam, 7 beg plastik smpah.. 3 tikar mengkuang.. eheh aper lagi eek?? Huhu kasi detail laa skit… bru nmpak panjang posting aku nihh haha…
Heermm haaa barang tuk masak lak.. aku der beli kat suuq kubri 2 kilo basol… 2 kilo tomatem.. 3 kilo khiar, sekilo lobak, 3 kilo lahm ba`ar, sekilo shattah.,3 kilo batotish, angkat smpai nak tercabut tgn smua tuh.huhu..
Mmg seronok klu wat kenduri2 mcm nih… potong bawang ramai2.. nangis ramai2.. ngumpat2 skiiit.. eheh..weh ingat dak pompuan jer ker yg leh wat camtu??hahaa.. 2 periuk beso bersama penutupnya skali yg telah dibersihkan terlebih dhulu.., 2 dapur… 2 tong gas, satu senduk kemek. Polisterin..plastik mkanan.. haa aku rse dlm 33 sudu digunakan tuk kenduri tuh..beserta air sirap yang dibancuh secara berhati2…hihi…

Lpas maghrib dlm pukul 8 mlm,tetamu mula hadir ke umah kami..seperti, exco zaqziq,sahabat2 muadalah..serta kawan2 dari pelbagai negeri ,ceh.. skima nyew..
Bacaan tahlil dan doa selamat…dbwa oleh ustat loh,selepas solat isya` secara berjemaah kami menjamu selera…cam beser pas mkn kenyang alhamdulillah.. syukur x terhingga majlis berjalan dgn lancar…suasana ceria.. kwn2 ramai lepak umah aku.. hari tuu.. tapi skang da balik.. tiggal aku sorang jer.. isk..isk.. kemas dapur..isk..isk.. sedey2..
Selama sehari setengah ustat loh bersama kami disini…. Lepas gak laa rindu ijat kat abi dia..heeeiiisshh.. jeles tol aku huhu…
Aku berharap ustat slamat smpai ke Malaysia pada hari ahad 24 haribulan 9 nie…insyAllah…



Thursday, September 14, 2006

lelaki


~KhaS BuaT InSaN BerGeLar LeLaki~

Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1. Ayahnya,
Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang? Adakah kau mengajarnya bersolat & puasa? menutup aurat? pengetahuan agama? Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam.)

2. Suaminya,
Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim di mana solatnya tidak pernah bertangguh, puasanya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.

(p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang? Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika kau tidak menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana.)

3. Abang-abangnya,
Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas. Kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat dan tidak menutup aurat.)

4. Anak2 lelakinya,
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. Bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(p/s; Duhai anak2 lelaki, sayangilah ibumu. Nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa krn ibu juga insan biasa yg x lepas dr melakukan dosa. Selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka. Jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.)Lihatlah betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.Firman Allah S.W.T;"Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu...."Wallahu'alam...

Saturday, September 9, 2006

HafLah

alfun mabruk kepada ust.Mizi dgn zaujah beliau ustazah Masliza..selamat pengantin baru...

Assalamualaikum pembuka bicara…

Firstly, ari ni aku x berape sihat..haaaaashhhiiiuummmm…!!!!! srrreeet… hah.. dgar tak aku terbesin td? Huhu.. ermm..seminggu nih aku keje truk gak ulang alik dari zaqziq ke kaherah angkat tuh angkat nih..tlong kengkawan aku pindah umah dan angkat barang BKMIP di sana. Setel angkat barang aku balik zaqziq terus sbb kne panggil mesyuarat.. peeerkhh rase cam org penting jeer skang huh. Mesyuarat pasal majlis walimah ust Tarmizi dan zuajah beliau ustazah Masliza. Kire senior2 aku laa nih.

Abis mesyuarat aku turun kaherah balik esoknya..utk tolong penyedaian makanan dan jamuan dlm majlis Mesyuarat Agung Tahunan Pahang (MAT) di Asyir. mmg tak terurus langsung pemakanan aku selama seminggu nih..makan asal sempat jer..kekadang tu de gak mikir ader zaujah best gak kan? Leh laa.. sedia mkn2 aper ker.. Eheh… gatai ang niih!!!!
Mesyuarat MAT tu dua hari jer.. 4 haribulan utk hewi dan 5 haribulan utk buang undi bg melantik YDP dan exco baru bg sesi 06/07 .

Aku x sempat join msyuarat tuh smpai abis sbb ptg tu aku kne balik zaqziq secepat mungkin..aaaarhhg bosan tol duk dalam tramco..nasib laa topek ader skali ikut aku balik ari tuh ader gak laa nak borak2 tuu… borak? Borak apekebendenyeer…. Dia bahan tido spanjang perjalanan tuh !!! eeeeee…sabo jer la.. wehh pssst..pssst. tapikan ader awek arab duk dpan aku hari tuh. cun memang cuuuuuun…huhu..

Karooik..kroiik kiuuk..kiuuk kedek.kedek.. kuuuurrrr..kuuuur.. haaa…dgar tak bunyik aper tuh? tuu bunyik perut aku laa.. hehe.. btul aku ckp mmg lapo tul aku hari tuh.. tringat ayam kicap dan udang goreng berlada mak aku masak dulu… isk..isk.. sedey tol..
Pukul 6 lebey aku smpai ker Mauqif Mansoura di zaqziq tu laa nm kampung tempat aku menetap skang. Kire2 klu nak p mansoura tu amik masa 2 jam lagi dari sini. Abis solat maghrib aku bersiap utk p umah ust mayan pengerusi DPM Zaqziq tuk mesyuarat bg persediaan terakhir sblom majlis tu. Lebey kurang sejam jer..pastu tlong wat bena tuk pelamin majlis tu nanti..maen tampal2 kertas syok gak. tapi masuk jer bab menghias n wat rambu ramba tuuh failed trus..! maklom laa smua ikhwah dkat sini.. skoda2 jer laa..ader laa dkat kul 3 pagi aku bru tdo hari tuh. Masyghul…masyghuuuuul….ta`ban awi aku mlm tuh.




Malam 06.09.07

Ha.. sblom aku terlupa majlis yg kitorang buat nih adalah majlis mega iaitu walimatul urus,aqiqah dan haflah najihin iaitu majlis kesyukuran bg meraka yg najah.ini merupakan majlis penutup DPM bg tirai 05/06
Yg bestnyer ader lembu akan ditumbangkan sekor…beso lak tuh.!
Lepas isyak rmai gak student kita turun mlm tuh utk sembelih lembu dan proses melapah-lapahkan daging lembu trsebut.. adees tatabahasa da kureng skang nih..
Kirenya gotong royong abis laa mlm tuu fuyooo mmg sronoook ckap kaaau….haa. Aku dan 2 org member lg lapah bhagian kaki lembu shja ader dkat sejam ishh.ish.. lama tul ! mcm2 aksi ader mlm tuh..dgn pisau tumpulnyer.. kne flying kick dgn lembu..pastu rmai gak menangis potong bawang mlm tuh haha…
Biler smua da siap..dak2 nih balik.. cuma tggal utk memasak jer lpas subuh sok.

Tgh ari 07.09.07

Majlis berjalan dgn lancar tetamu dari kaherah,mansoura,tanta,Damanhur dan iskandariah juga turut hadir..sama ada ikhwah dan akhawat.
Meriah tul hari tu seperti di Malaysia rasanyer. Heermm time tgok ust mizi pkai baju melayu lengkap bersampin bdak2 nih berangan jerk masing2 nak kawen haha..tidak terkecualilah aku..?????...?????..??!!
majlis abis dlm kul 5 ptg…aku bersyukur kerana smua berjalan dgn lancar walaupun ader kelemahan dan kekurangan yg aku nmpak sepanjang majlis berlangsung.

Pagi 08.09.07

Aku demam,sakit tekak,pecah lidah, selsema, hingga laa skang nih..ya Allah ya Rahim…berikanlah nikmat sihat tubuh badan pd hamba mu ini.. amiin..
Wassalam..

Tuesday, August 29, 2006

bola?natijah?pening laa aok...


Tanggal 20 .08. 2006 seperti hari2 biasa..rupenyer2 ia adalah hari yg paling bertuah dan gembira gile utk akuu..nasib tak gile huh..
Pagi tue.. aku kat kaherah ter dan teeeeerrrrrrrrrrrrlibat dgn perbarisan umah Pahang..sempena perayaan menyambut hari kemerdekaan(PMHK) tu laa pengalaman yg kire okeeeehy laa..(sengau) bg idup aku… sambutan tu wat dekat nadi syabab di hayu sadis..tah ngape aku ader kat situ.. niat nak maen futsal tuk sker2..kuar2 peluh..tapi maak aaaih… start pagi tuh siap kner bebaris laa plak..majlis formal gak laa… nyesal? Takde lah tahap camtu.. tp der aar gak skit2…huhu..

Ramai jgak laa student malaysia berkumpul pagi tu.. smua negeri ada..mungkin inilah salah satu cara student azhar mcm aku nih merayakan hari kemerdekaan utk membuktikkan bhwa rasa cinta kpada negara tercinta walaupun berada di perantauan aku masih dan boleh meraikannya keranamu Malaysiaaaa..…!!! peerkkh… smngat patriotik tul aku pagi tuh…kawat pun berterabur..siap terpijak kaki member depan lagi kui..kui..kui.. tp ape2 pun mmg best… insyaAllah taun dpan PMHK ader lg aku dtg lewat skit..hihi..


Cam biasa.. setelah pebarisan masuk padang nyanyian lagu Negaraku bergema di perlembahan niLe tu…bangge tul aku.. syok gak sesekali nyanyi lagu negaraku..lama da aku x nyanyi lagu tuue.eheh truk tol aku nih..!pastu ader laa ucapan2 takkan laa aku naik taip ucapan tuh kat cni…lantak aarr…saper sruh x dtg. Slpas ucapan perasmian..ader gak pertunjukkan silat waja diri..kemudian bacaan ikrar dan doa… haaa acara yg paling aku nanti2kan waktu tuu…ialah perbarisan kuar padang.. fuuuh,…memang letih..

Haa aku join pebarisan utk team Pahang tapi aku maen game tuk zaqaziq tmpat asal aku blaja.sat lagi futsal,aku risau jgak mungkin stamina aku berkurangan selepas dr perbarisan tadi..keh.keh..keh.. poyo nyeer..aaah.. maen jerk…! Blom sempat nak maen futsal aku dpanggil tuk maen bola tampar lak . adoiii laa baru nak rancang sakit kaki…dapat lak pakage sakit tangan skali ari tuuh…huhu..
dussssh… deeesssshhhh… kraaKkk. klepehhhh …. Proooot..preettt,.. desshuuumm…!!!GoaAaaLLL….. lebih kurang camtu laa bunyik org sepak bola… aku kadang2 sepak angin jeer..hehe.. nak pendekkan citer..bola tampar aku out…kalah teruk..malu jeer.. alaa geng tak best..smua junior agak aar kaan.. ceeey.ceeey..baiknyer cover niih..huhu.. futsal aku berbangga skit.. sbb lpas perlawanan game yg pertama tu menentang kedah negeri lain mula pandang zaqziq lincah dan mampu bertahan dlm futsal.. ehem..ehem..keputusan seri terikat 2-2 heermmm… yang jaringkan gol tuu akuuu… aaarr punye kawan eheheh…dlm team aku dtugaskan bermain bahagian yg paling penting skali.. haa.. mantap tuu.. aku tggu bola jer…hermm tggu bola....time bola kluar..aku kejar…haaaa… hahah.. kahKah.KAh..kaH…

tak ah.. takkan aku kutip bola jeerk… aku tersenarai dlm 5 pemain utama tuuu.. main tgh ngan pertahanan je aku nihh…letih btul maen futsal hari tuh.. panas sungguh.. tringat lak aku.. tuh baru panas dunia blom lagik panas hari himpunnya kita dpadang mahsyar kelak.. ya Allah berikan lah rahmat...kepada driku dan sahabat2 ku… amiin.


Tuuuuuu tuuuuut….tuuuuu tuuuuuuuut….!!! mssg? Time aku tgh letih2 nii..ader jer ustazah nak antar mssg kat aku.. jdik musyrif laa tuh!!... ceeeeeyy ader keeeew kat zaqziq tuh ustazah? ha? ha? Hahahahaa prasan jer lebey..huhu…

:::::::::::::::::::::::::::::
Askum.Ak dh tgk dh.
ko bwk 2.
nuzum
dgn ulum hadis.

bleh la blanjer ak. =)
Sender: Ust Farizat
:::::::::::::::::::::::::::::
Subhanallah Alhamdulillah AllahuAkbar…aku terkejut… aku gembira…dan syukur tidak terhingga waktu tuuu….aku trus antar mssg pd mak dgn ayah aku bhwa aku najah dlm imtihan thun satu nii…heeermm… hepi siiot..hahahaahaha… walaupun aku kner bwk madah utk thun 2 akan dtg…namun aku tetap bersyukur pada Allah.. Dia yg menentukan segalanya… aku ingat lagi waktu fasal pertama dlu.. aku mmg tak bleh tumpu study… masalah dgn baba tuan umah aku yg lama dlu.. isk...siap kne barrah lagi tuu… sblom imtihan fasal kedua plak kne cari umah baru.. kuliah aku bnyak terganggu… masalah kewangan lagi.. uuh… rase cam kantoi jer… mungkin Allah sayangkan aku… dan beri aku peluang utk lebih bersedia tempuhi imtihan pada musim akan dtg nih..!!!! insyaAllah thun dpan aku mesti target jayyid jiddan gak!!!!!

Hari kedua futsal berlangsung di nadi syabab hayu asyir lak…lega skit aku… sebab aku numpang umah member di tajamuk tak laa jauh sgt nak pegi ke tempat tuu. Perlawanan cam biasa… maen bola pakai kaki laa….takkan pkai perut pulak..hahaha… Cuma padang futsal tuu jer tak best.. ader ker futsal main atas debu pasir? Erk..baper gram pasir da aku telan hari tuh..!! padang memang sempoooi…. duk negara arab nihhh kner bnyak bersyukur…. dan buat cara duk negara arab laa…kan. skoda..skoda laaa huhu…last2 aku dgn team zaqziq aku tewas akhirnya... heeerm… nak wt camner rezki takde…mungkin thun2 akan dtg pulak kan? Mesti laa berusaha… aja2 fighting!!!! Haha..
Perpun aku berterima kasih pd member2 aku sbb still bersama dlm satu team wlaupun kami duk di furuk yang berlainan .. thanks guys..!! korang memang best..!!------>(amik ati)

ni la.. keputusan prlawanan aku hari tuh.. sajer tulis wat kenangan… haah!!! salin..! salin!isk..

shah,ad,wan,aizat,rasul, firdaus,zakaria,abg(zawawi)

zaqaziq vs kedah : 2 – 2
zaqziq vs shiben : 1 – 0

mansoura vs zaqaziq : 0 – 0
johor vs zaqziq : 1 – 1

Seri jeer banyak… wat letih maen jeew…huhu..
tapi memang beest… futsal di perLembahan niLe… pengalaman kalah suka duka.. dan kemengan aku dlm imtihan… jazakallahu khairan kathira buat smua….salam.

JauLah maKam


Assalamualaikum warahmatullah..wabarakatuh..

hermm... baru2 nii.. aku der pegi jaulah sehari ke makam para auliya` dan syeikh di sekitar Mansoura hingga ker Dumyat nak jgak citer kat korang..aper pengisian tu..dgn mengenali dan menjejaki kesan2 peninggalan para anbiya` tuu..mudah-mudahan dpt menambahkan lagi thaqofah dan pengetahuan kita bersama... cam skima lak aku taip ni..heh~
jaulah ni dianjurkan oleh Dewan perwakilan Zaqziq.. so.. kne beri laa respon dan komitmen skit.. sbb bkn senang nak join secara berjemaah nih..rombongan kitorang nii ader laa dlm 30 org.. dan diketuai sorang syeikh yg menceritakan serba sedikit ttg sejarah para auliya`... aku dapat point pun tak bnyak.. tapi aku taip ape yg aku ingat jer laa eh...

*Makam Syeikh Mutawali Sya`rawi*


Kami bertolak awal pagi lpas subuh..dari zaqziq ke Daqadus di Mansurah menaiki 3 van..
cam biaser..pak arab tuh bawak van cam kat litar sepang... kami lebih rela tak tdo dlm perjalanan tu.. risiko laa...
kami tiba di satu kawasan kampung bernama Daqadus Markaz Mit Ghamr dlm pkul.. ntah laa aku x pkai jam pun.. tp pagi laa jgak..serba sedikit kisah mengenai Syeikh Mutawali Sya`rawi.. beliau dilahirkan pada 16 april 1911 M di Daqadus .pada awalnya pernah menjadi pensyarah Tafsir dan Hadis di kuliah syariah Makkah Mukarramah tahun 1951 M. kemudian diangkat menjadi pengurus Maktab Syeikh Al-Azhar Imam Hasan Makmun tahun 1964 lpas dari tu diangkat menjadi Menteri Urusan Agama dan Waqaf Mesir tahun 1976 M. beliau meninggal dunia pada hari rabu 17 jun 1998 dan dikebumikan di kampung Halamony Daqadus... syeikh ni pernah menjadi mufti mesir..tapi tak lama sbb dikatakan lantang menyuarakan pendapat...nak cegah yg mungkar pun dah susah skrang..
kne gam laa ..pecat laa itu laa ini la... tuuuuuuuuuuuuut...kang aku plak kne gam.. huh!

*Makam Muhammad bin Abu Bakar Al-Qursy*

berhampiran dgn makam Syeikh Mutawali Sya`rawi kami trus ker makam Muhammad bin Abu Bakar,
beliau ialah anak kepada Abu Bakar as-sidiq r.a dan ibu beliau Asma binti `Amis. Muhammad bin Abu bakar mempunyai anak bernama Qasim termasuk di antara salah seorang faqih ternama di Madinah Al-Munawwarah. Beliau diangkat menjadi wali Mesir oleh Ali bin Abi Thalib. dan tiba di mesir pd bulan Ramadhan tahun 37 H.
dibunuh oleh `Amru bin `Ash atas suruhan Mu`awiyah tahun 37 H...

* Makam Muhammad bin Jabir bin Abdullah Al-ansori*

dgn izin Allah kami kemudian bertolak ke makam yg seterusnya...di satu tempat Mansoura aku tak ingat dah jln ke sana..sebab masuk perkampungan Arab..cam biasa jalan tarak tar punya...berdebu muka nih.. pkai bedak free jer aritu..hehe..
Muhammad bin jabir ader kisahnya yg tersendiri...aku kne citer slow2.. takut korang tak phm sbb aku nyaris tak phm langsung sejarah ni... alhamdulillah.. aku citer gne ayat ringkas jer..
Ayah beliau adalah jabir bin Abdullah bin Al-Ansori.. datuk beliau(al-Ansori) adalah di antara 70 org yg menyaksikan bai`ah uqbah kedua... per maksud ba`ah tu? "perjanjian...."yg di buat pd zaman Rasulullah SAW dlu..
Muhammad bin jabir adalah salah seorang yg telah dhidupkan kembali dgn mukjizat Rasulullah dgn izin Allah. kisahnya begini...suatu hari ayah beliau Jabir bin Abdullah berkata kepada isterinya: "aku melihat dari gambaran wajah Rasulullah,beliau dlm keadaan lapar..apakah kamu memiliki makanan?"
berkata isterinya:"satu sok gandum dan kambing betina" kemudian isterinya menyembelih kambing tu..Jabir mempunyai 2 org anak bernama Muhammad dan Said..salah seorang dari mereka berkata: "apakah kau ingin ku tunjukkan bagaimana ibu menyembelih kambing?" maka disembelihnya saudaranya itu..dlm keadaan takut dia lari lalu jatuh ke dalam api.. aku x tau la siapa yg kne sembelih tu..tapi kedua-duanya mati. Melihat kejadian itu,si ibu meletakkan anaknya disudut rumah sambil sabar dan terus menyiapkan makanan utk Rasulullah. Ketika datang Rasulullah, baginda meminta izin terhadap Jabir agar memanggil anak beliau makan bersama baginda. Lalu isteri Jabir mengkhabarkan kepada baginda Rasulullah apa yg telah berlaku..Langsung Rasulullah memanggil kedua-dua anak Jabir itu.. dan hidup kembali atas mukjizat Nabi Saw.. anak Jabir yg bernama Muhammad itu lah yg tlah dihiupkan kembali dgn izin Allah.. Muhammad bin jabir bin Abdullah bin al-Ansori meninggal dunia pada tahun 95 H dan dikebumikan di kampung Olelah Markaz Mit Ghamr.


*Makam Syeikh Jadal Haq Ali Jadal Haq*

Seterusnya, aku dan ahli rombongan yg lain menuju ke Muhafazah Daqliah di sebuah kampung antara Mansoura dan Dumyat. Di sini terbinanya satu makam iaitu makam Syeikh Jadal Haq Ali Jadal Haq.Beliau lahir pada tahun 1945 dan berjaya mendapat B.A dari kuliah Syariah Al-Azhar kemudian mendapat syahadah ~alamiah beserta ijazah Qadha Ali. seterusnya bekerja sebagai Qadhi. beliau dilantik menjadi mufti Mesir pada 26 Ogos 1982.


*Makam Abdullah bin Salam*

Makam yang terakhir kami ziarahi ialah makam Abdullah Salam bin Salam bin Harits. Beliau berbangsa israel dari keturunan nabi Yusuf bin Yaaqub. Nama sebelum islam ialah Husnain kemudian Rasulullah menukar menjadi Abdullah. Beliau masuk islam ketika Rasulullah sampai ke Madinah dan termasuklah salah seorang dari sepuluh orang yang dijanjikan masuk syurga...meninggal dunia pada tahun 43 hijrah dan dikuburkan di Kafr Amir di Markaz Sanbalawen...jalan ke kampung ini mengambil masa 2 jam lebih dari Mansoura melalui kawasan perkampungan dan pemandangan bendang gandum menemani sepanjang perjalanan kami...

Selain menambah pengalaman serta pengatahuan eh skima nyer aku..huhu.. aku harap korang dpt tau jgak la serba sedikit ttg sejarah dan di mana terletaknya makam2 para auliya` ini.. selain makam Imam mazhab kita, Imam Syaf`ie di kaherah, makam husain dan bnyak lagi sbnarnya makam anbiya di mesir ni... cuma aku x berkesempatan utk berziarah kesana..ader rezki insyaAllah pergi...

Kami pergi ke makam bertujuan ziarah dan bertawassul..apeer tu bertawassul? berdoa hanya kpd Allah dgn berkat nabi2,imam,syiekh dan para auliya` ini...utk memohon hajat,redha dan rahmat dari Allah SWT.

Ruj:
MailulKharatilMalmusah :m/s207 Tahzibut Tahzib Jilid 5 :m/s 54 dan 55
Bidayah wanihayah Jilid 4: m/s 291
Al-Azhar Zami`an Wa JAmi`atun : m/s 344
Salsilah Bu`us Islamiah
Nailul Khairatil Malmusan : m/s201

Monday, August 28, 2006

perasmian

assalamualaikum..haa hari nii aku nak mula bertapak wat blog aku ....dgn lafaz bismillahirrahmanirrahim.. aku merasmikan blog aku niiih ..amiin...

Recent Posts