Saturday, December 27, 2008

Nama-nama Ka’abah dalam Al-Quran

Ka’abah : Dinamakan dengan Ka’abah kerana beberapa sebab.
Bentuknya yang bersegi empat di mana pada umumnya orang arab menyebut setiap rumah berbentuk itu dengan kaabah.

Dan juga kerana bangunannya yang berpisah dari bangunan-bangunan yang lainnya.
Kerana ketinggiannya dari tanah.



Al-Bait (rumah).
Rasulullah SAW pernah ditanya oleh seseorang, “Masjid apakah yang pertama dibangunkan di muka bumi ini?”. Rasulullah menjawab, “Masjidil Haram”. Setelah itu masjid apa lagi?. Rasulullah menjawabnya lagi, “Masjidil Aqsa”. Kemudian Ali bin Abi Talib RA memberitahu, “pada awalnya hanya rumah biasa, namun ia merupakan rumah pertama yang dibangunkan untuk beribadah kepad Allah”.



Baitullah (rumah Allah)


Allah berfirman : “ Dan ingatlah, ketika Kami menjadikan rumah itu (baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat. Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail, “bersihkanlah rumahku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang ruku, dan yang sujud”. (AlBaqarah 125)



Al-Bait Al-Haram (rumah suci)
Menurut Ibnu Jauzi, dinamakan dengan Haram kerana adanya larangan berburu dan mencabut pepohon di dalamnya, sehingga kesuciaannya terjaga. Dan kesuciannya itu meliputi seluruh tanah suci Mekah.



Al-Bait Al-Atiq (rumah pusaka)
Dinamakan demikian, kerana merupakan rumah pertama di muka bumi yang dibangun untuk menyembah Allah, dan kerana Allah telah menyelamatkannya dari hancur bencana alam. Rumah ini juga bermakna sebagai rumah yang bebas, kerana tidak pernah ada orang yang mengaku memilikinya kecuali Allah semata-mata. Sehinggakan barangsiapa ingin berniat menghancurkannya, maka dia sendiri akan dibinasakan Allah terlebih dahulu.

Qiblat


Allah berfirman : “Sesunggunya kami sering melihat mukamu menadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke Qiblat yang kamu sukai”.(Albaqarah ayat 144)








Banjir tahun 1941 bersamaan 1360 Hijrah

Sunday, December 21, 2008

Selamat tinggal Shasha..

Shasha telah kembali ke rahmatullah moga ditempatkan disyurga yang nyata. Shasha, perkenalan kita cuma seketika, pergimu tanpa diduga, sudah takdir yang maha kuasa, shasha pergi lebih awal dari aku, dan teman-teman seperjuanganku.



Teringat pada awal perkenalan kita semalam, sewaktu aku dan temanku topek baru selesai menunaikan solat maghrib di ruang tamu. Terdengar ijat baru pulang dari bermain futsal dgn membawa seekor anak kucing. Ijat cakap dia jumpa anak kucing tu terhuyung hayang macam kene todi di tengah-tengah jalan. Dia bawakla balik selepas memerhati kawasan sekeliling dan yakin dengan sebulat suara bahawa kucing itu tiada ibunya.


kucing tu diperkenalkan kepada aku dan topek. Tiba-tiba jer kami menerima dengan hati yang terbuka. (sebenarnyer tak setuju pon).



Setelah discan, Shasha baharom diberi nama. Bulunya cantik, matanya biru dan kecil, sepek macam org china. Itulah shasha panggilan manjanya..shasha sejuk..badannya menggigil..kami tak sampai hati nak mandikan shasha. Oleh itu, kami buatkan rumah untuk Shasha serta merta. Dengan ketangkasan ijat yang mahir dalam menggunakan kotak-kotak terpakai, rumah dibina tanda kasih sayang kami pada Shasha. Selimut Shasha untuk musim sejuk berkainkan baju bermutu dihadiahkan percuma. Shasha hadir dan duduk tersenyum gembira.



Aku sedar bahawa shasha seolah-olah takut pada awalnya. Mungkin shasha merasa asing bagi dirinya. Lama kelamaan dia mula berbicara, meeoow..meooow.. kata Shasha. Kami pelik..apa yang shasha mahu katakan. Dan kami cuba menjawab sapaan shasha meow..meow.meoww? selepas itu dia hanya berdiam diri begitu saja.


Kami berikan Shasha susu. Tapi Shasha tak mahu minum. Alangkah sedihnya bila melihat keadaan Shasha sedemikian rupa.. tubuhnya tidak henti-henti menggigil namun biarlah Shasha berehat dirumahnya sendiri.




Sedang aku ralik menjemur pakaian di ampaian. Aku terpandang Shasha.
Lena dibuai mimpi.

Shasha tidur sambil tersenyum..emm letih agaknya, bisik hati kecilku.
Kemudian aku lihat rakanku sedang rancak bermain game bola fifa.


aku pun join laaa aper lagik ahahahaha..^^
Tibe2..Shasha bangun dan maen game fifa jugak.
eh tipu laaa plak.
Dok.. masa tue Shasha tidur lagi..ahahaha...sshhhhhh jgn bising2 Shasha tgh tido.



Jam 2 pagi..

Dup..dup.dup..dup..Bunyi jantung shasha.. aku pegang shasha badan dia panas agaknye demam la tu kut. Aku yakin tadi Shasha letih dan kesejukkan. Mujur Ijat bawa dia pulang dan beri tempat yang selamat untuk berehat. Aku selimutkan shasha dan menutup lampu bilik biarlah shasha lena dengan selesa
aku kembali ke bilikku smula dan tidur..kroooooiiiih...korrriiiiiiiihh
bkn bunyi ku berdengkur..shasha rupenyer...eh bkn..kawan-kawanku rupenyer



jam 6 pagi..
aku agak terlewat subuh pagi tadi. Rasa bersalah dengan kelewatan itu..aku bingkas bangun dan menunaikan kewajipanku..kemudian setelah smuanya selesai aku terus mencapai selimutku dan tidur smula ekekekekeke..^^ (hari cuti la katakan)



11 pagi

terdengar azan zuhur berkumandang aaaaah.. biar btol??? kenapa aku tidur sedemikian lama? Acecececey..cam tak beser plak.
aku cepat2 bangun dan membetulkan kain pelikatku yang baru dibasuh akibat tertumpah yogurt suatau ketika dulu.



Fikiran mula teringat pada satu nama..


shasha?


hah.. aku teringat shasha..!!
aku berlari-lari..keluar dari bilikku..dengan langkah yang deras aku berlari-lari lalu jatuh terguling dan terus berguling-guling smpai ker pintu bilik kawanku
lantas membukanya. Mataku terus menangkap kearah rumah kotak Shasha..
perlahan-lahan aku mendekatinya..
perlahaaaaaaaa….haaaaan…
per
per
la
la
laaaaa
haa
aaaaaaaaaAAaaAAaa
aan
perlahan sgt ni
p
e
r
l
a
han.

perlahan..dan perlahan..membuka kotak itu.

Hatiku rasa lain..tapi aku tak mahu fikir yang bukan-bukan. Aku melihat Shasha..masih dalam keadaan tidur seperti semalam..
aku menyentuh shasha dengan tangan kananku
shasha..
shasha... bangun Shasha..
bangun zuhur dah ni…
terasa keras badan shasha
hati ku mula terasa sayu..aku cuba menyentuh kepala Shasha dan mengusapnya namun tidak mahu bergerak. Kepalanya masih tunduk kebawah ditutupi kedua belah kakinya. Badan Shasha kaku sejuk membeku..tubuhnya keras tidak lagi bernyawa. Sahlah bahawa Shasha telah pergi bertemu yang maha Esa. Airmataku tak keluar pun..
tp aku nangis dlm hati.Aku segera berlari keluar dari bilik. Berlari-lari..
jatuh..berguling...dan berguling2 hingga ke pintu bilik Topek. aku bg tahu dia berita tentang shasha dia pun terus meluru mendapatkan shasha yang telah terbujur kaku...


topek menggelengkan kepalanya menandakan rasa tidak percaya apa yang telah terjadi.
Kami teringat semalam sewaktu shasha meow2.. apakah yg shasha mahu beritahu pada kami..mungkin ucapan terima kasih kerana ajalnya sudah mahu hampir..
berterima kasih kerana kami menjaga dia buat sementara waktu sehingga dia pergi dengan keadaan yang smpurna.


Tetapi, kami berasa bersalah..kerana membiarkan shasha nazak berseorangan ketika kami asyik bermaen fifa. ah alangkah berdosanya..


Namun kami akur kerana dua alam hidup kita berbeza..shasha.telah selamat dikebumikan di tanah perkuburan islam berhampiran masjid rumah kami. Bersemadinya Shasha meninggalkan segala bibit pertemuan yang tidak diduga. Tidak sampai satu hari kami mengenali shasha, akan tetapi hati ini akan tetap merinduinya
selamat tinggal Shasha...salam rindu.. dari kami sekeluarga..
Rumah Shasha* Tinggal kenangan~


Pandangan dari atas bumbung rumah Shasha


Luar rumah Shasha

Wednesday, December 17, 2008

Temuduga terbuka ganjaran lumayan

SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN

KEKOSONGAN JAWATAN :
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A) :
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA :
Bila-bila masa bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA :
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN :
Anda tidak perlu bawa siji-sijil.
Anda tidak perlu bawa pingat.
Anda tidak perlu bawa wang atau harta.
Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, seksi, hensem atau berbadan tegap.
Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.

PANEL/PENEMUDUGA :
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR :
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON :
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda.
Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut
kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Perkenalkan namanya Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI :

Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud
begini:

Sabda Rasullah SAW: "Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah (kasut) orang2
yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekah jariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata
kepada malaikat : "dari arasku tidak ada jalan masuk".

Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : "dari arasku
tidak ada jalan masuk".

Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : "dari arasku tidak ada jalan masuk".

Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-
kebajikan :" di bahagianku tidak ada jalan masuk".

Maka malaikat berkata kepadanya : "Duduklah kamu". Sambil memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : "Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu : "Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang. Maka berkata malaikat : "Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu: "Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.

Maka malaikat berkata kepada mayat itu : "Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula di akhirat insya'Allah.

Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya"

TIPS :
Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki).!

Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

Wallahu-a'lam. Semoga berjaya dalam temuduga ini....InsyaAllah

Monday, December 8, 2008

Gambar Satu Pagi Raya Korban

sejuknyer..





Sahabat-sahabat


hala ciku..ciku...

Saturday, December 6, 2008

Selamat menyambut aidiladha^^


Mase dulu bangun pagi gerak adik2 solat subuh
Mase skarang bangun pagi gerak kawan2 solat subuh
Mase dulu solat raya pegi masjid dengan ayah dan adik2
Mase skarang solat raya pegi masjid dengan kawan2 dan ahli bait
Mase dulu takbir raya muka rilek jer
Mase skarang takbir raya muke slamba tapi hati sedih
Mase dulu makan lemang,dodol,kueh raye,ketupat,rendang..
Mase skarang makan nasi himpit kuah kacang ajer
Mase dulu bodek ayah, sengeh2 kat mak dapat duit raye.
Mase skarang bodek member sengeh2 dapat minum air tebu jer..
Mase dulu beraya sakan balik kampung juper saudara-mara
Mase skarang beraya rumah kawan2 makan sedap la juge
Mase dulu mak masak kakak rajin buat kuih
Mase skarang masak sendiri kuih pulak tak juper dah.
Mase dulu isk..issk..sob..sob... isk x sanggup nak taip dah ni..
wuuuUuUuuUuuu.....
kite nak ucap selamat ari raye la yer..isk..isk..
maaf salah dan silap kite..isk wuuu..

Tuesday, December 2, 2008

Jenis-jenis Haji

Haji Tamattu'

Yaitu memakai ihram dari mikat dengan niat umrah pada musim haji, setelah tahallul, memakai ihram lagi dengan niat haji pada hari Tarawiah (8 Zulhijah). Bagi yang melaksanakan haji tamattu diwajibkan membayar dam.



Haji Qiran

Memakai ihram dengan niat umrah dan haji sekaligus, sampai selesai melontar jumrah Aqabah dan diikuti dengan bercukur atau memotong rambut tanpa tahallul setelah selesai umrah. Bagi yang melaksanakan haji Qiran diwajibkan membayar dam.



Haji Ifrad

Yaitu memakai ihram dari mikat dengan niat haji saja, kemudian tetap dalam keadaan ihram sampai selesai haji (hari raya kurban). Yang melaksanakan haji ifrad tidak diharuskan membayar dam.




Manasik Umrah

Umrah disebut Hajjul Ashghar (Haji Kecil), Kata ini berasal dari kata i`timaar (kata berimbuhan). Cara melaksanakannya; Orang yang hendak umrah melakukan ihram dari mikat, kemudian melaksanakan tawaf qudum, lalu sai dan tahallul dengan mencukur atau menggunting rambut.



aku teringin nak buat haji =(

Peristiwa di bulan Zulkaedah

Di sebalik bulan Zulhijjah yang terkenal dengan bulan haji, ia juga mencatatkan beberapa peristiwa di dalam diari sejarah pembinaan dan perjuangan umat Islam. Ia menjadi nadi dan titik-tolak kepada pengukuhan akidah dan pemantapan sahsiah serta kekuatan ukhwah ummat di dalam meneruskan perjuangan Baginda s.a.w. Antara peristiwa tersebut adalah:

1. Nabi Muhammad s.a.w membawa dagangan Khadijah ke negeri Syam, di sana baginda diberitahu tentang kenabiannya oleh pendita Nasthurah. Ia berlaku pada tahun kelima sebelum pelantikan baginda menjadi nabi.

2. Peristiwa Baiah Al-Aqabah (perjanjian setia Al Aqabah) pada tahun ke-13 selepas pelantikan baginda menjadi nabi. Ia disertai oleh 73 orang lelaki dan 2 orang perempuan dari kaum Aus dan Khazraj.

3. Peperangan As Sawiq pada tahun kedua Hijrah, Nabi s.a.w keluar mengekori kumpulan Abu Sya’ban yang menceroboh dan memerangi penduduk pinggir kota Madinah. Semasa melarikan diri mereka mencampakkan guni-guni gandum yang dibawa bagi mempercepatkan perjalanan supaya tidak dapat diekori oleh baginda.

4. Pada 7 Zulhijjah tahun kelima Hijrah satu kumpulan tentera Islam dihantar ke perkampungan Bani Sulaim yang diketuai oleh Ibnu Abi Al ‘Arjak.

5. Kelahiran Ibrahim putera Nabi s.a.w pada tahun kelapan Hijrah, ibunya bernama Mariyah Al Qibtiyah.

6. Pada tahun ke-10 Hijrah, Nabi s.a.w mengerjakan ibadah Haji yang dikenali dengan Hajjatul Wada’. Di sana baginda menyampaikan amanat-amanatnya yang kesemuanya adalah peraturan dan aturcara kehidupan di dalam Islam.

7. Abu Bakar As Siddiq mengerjakan ibadah Haji bersama umat Islam selepas kewafatan Nabi s.a.w pada tahun 12 Hijrah.

8. Peperangan Dathin yang dipimpin oleh Umamah Al Bahiliy menentang tentera Rom, berakhir dengan kemenangan tentera Islam.

9. Kemenangan tentera Islam yang diketuai oleh Yazid bin Abi Sya’ban menentang tentera Rom yang dikepalai oleh Sarjius di dalam pertempuran Wadi ‘Arabah di Palestin.

10. Pada tahun 23 Hijrah, Khalifah Umar Al Khattab meninggal dunia dibunuh oleh Abu Lu’luah Al Majusi.

11. Pelantikan Uthman bin ‘Affan sebagai khalifah yang dipilih sebulat suara oleh sebuah majlis Syura yang ditubuhkan oleh Umar Al Khattab sebelum kematiannya.

12. Pelantikan Ali bin Abi Talib sebagai khalifah menggantikan Uthman bin Affan pada tahun 35 Hijrah.

13. Kematian Yahya bin Aktham seorang ulama dan panglima tentera Islam pada tahun 242 Hijrah di Rabdah, sebuah kota di pinggir Madinah semasa berusia 82 tahun, pernah menjadi hakim kota Basrah, kadi besar dan penasihat kerajaan.

sumber : hewi BKMIP

Friday, November 28, 2008

Untuk Sakinah (bdak kelas Form 5 sebaris meja aku)^^

Dek kerana cik kinah ni tanya lebey-lebey dalam shoutbox aku. Jadi aku bagitahu la apa yang aku tahu. Pertama sekali, kena jelas tentang apa yang dimaksukan dengan AURAT.
Aurat ni berasal daripada bahasa Arab, “Aurah” yang bererti kurang. Di dalam fiqh, aurat diertikan sebagai bahagian tubuh seseorang yang wajib ditutupi daripada pandangan orang lain. (Wahbah al-Zuhayli (1989), al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, Damsyik: Dar al-Fikr, halaman 579)

Jumhur ulama bersepakat mengatakan aurat bagi wanita baligh ialah seluruh tubuhnya kecuali muka dan tapak tangan. Oleh itu, mereka wajib menutup aurat daripada dilihat oleh lelaki ajnabi (bukan mahram).

Firman Allah lagi yang bermaksud: Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (ketika mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah al-Ahzab, ayat 59).

Ayat Allah ni memerintahkan supaya Nabi Muhammad SAW menyuruh isteri Baginda mengenakan pakaian yang menutup aurat dan longgar. Dan suruhan itu juga ditujukan kepada semua wanita beriman termasuk cik kinah.

Eh? Tapi aku pakai jeans takper plak kan?? Ha macam mana tu..

Sebab aku nie laki-laki.

Eh? Oo kiranya korang laki-laki boleh la pakai macam-macam???

Rilek…rileks…

Tujuan utama wanita diwajibkan menjaga aurat ialah untuk mengelakkan daripada lelaki ajnabi melihat tubuh badannya dan mengelakkan daripada berlakunya fitnah. Jadi, pakaian yang ketat walaupun tebal kompem akan menampakkan bentuk tubuh badan. Bagi aweks yang memakai pakaian ketat walaupun menutupi seluruh tubuh masih belum memenuhi tuntutan menutup aurat seperti dikehendaki syarak.

Cam lelaki pakai jeans ketat-ketat sampai nampak tulang kaki, tak rasa geli ker kalau teeeerrrtengok?? Haa sama jer la pun..tapi, yang lebih alim dan siqah tak payah la pakai macam tu kan. kirenyer aku nie tak berapa nak bagus lagi sebenarnyer hehe..jangan pulak aweks-aweks ni rasa tak berapa bagus terus pakai jeans selama-lamanya.

Kiranya Jeans ini dapat digolongkan dalam pakaian yang ketat dan mengikut potongan kaki.
Tak kisah kalau perempuan nak pakai pun..tapi ada caranya. Kebiasaannya bagi pelajar yang berada di luar negara mereka tidak dapat menahan kesejukan dan akan mengenakan jeans di dalam kainnya(pakai selua pastu pakai kaen). Maknanya bukanlah memakai jeans semata-mata. Hanya untuk menahan dari kesejukan sahaja.

kan cantik dan manis bila perempuan memakai kain bersesuaian dgn fitrahnya.. jadi berhiaslah dengan cara tuntutan syarak jika sudah tahu. Sebab kita dah belajar dan dididik tentang agama ni sejak awal lagi kan. Tak perlu kita samakan diri kita dengan orang lain. Cantik per..berkain seperti perempuan melayu warisan zaman silam^^ jangan la tiru mcm laki-laki. Nanti kalau perempuan semua dah pakai seluar, kitorang nak pakai apa? hehe.

Lainlah bersukan takkan pulak nak pakai jubah berlari dalam guni. Diharuskan memakai seluar dengan syarat riadhah itu sama-sama korang perempuan sahaja.

Bagi lelaki pulak, tidak dapat dinafikan lagi akan mengusyar aweks-aweks yang berseluar ini termasuklah aku. Jadi, aku nak menasihati diri aku serta kawan-kawanku yang aku kasihi agar menjaga pandangan mata kalian kerana Allah telah berfirman di dalam Al Quran :

“Katakanlah kepada laki-laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu lebih (suci) baik bagi mereka. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang mereka lakukan.” (Surah An Nur ayat 30)
Bersesuaian dengan itu ada sebuah hadith menceritakan :

"Dari Jarir bin Abdullah, ia berkata: Saya bertanya kepada Rasulullah s.a. w. tentang melihat aurat wanita secara tiba-tiba tanpa sengaja. Maka jawab Nabi, “Palingkanlah pandanganmu itu!" (Riwayat Ahmad, Muslim, Abu Daud dan Tarmizi) - Iaitu, Jangan kamu ulangi melihat untuk kedua kalinya sebagainya datang dalam hadith Nabi kepada Sayyidina Ali r.a.

Kemudian ayat 31 surah An nur juga menceritakan bahawa Allah telah berfirman:

“Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(aurat), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya(aurat) kecuali kepada suami mereka, atau putera-putera mereka……”

Renung-renungkanlah kembali ayat-ayat Allah..buka tafsir, semaklah hadith dan fahamilah. Jika ada kawan-kawan kita, adik-adik kita, ahli keluarga kita berpakaian yang tidak memenuhi tuntutan syarak janganlah memarahi mereka. Ajarilah mereka dengan penuh hikmah. Tunjukkanlah amal soleh kita dan berdoa agar mereka tergerak hati mengikuti jejak langkah kita.
Wallahualam…^^

Wednesday, November 26, 2008

Batang kurma cemburu dengan Mimbar Rasulullah

Sebut mengenai mimbar Rasulullah ini ada cerita di sebaliknya. Sebelum wujudnya mimbar, Rasulullah berkhutbah dan beribadah di mihrab berdekatan dengan batang pokok kurma dan Rasulullah sering berada di situ. Sebuah riwayat ada menyebutkan bahawa Rasulullah SAW bersolat bersebelahan dengan batang kurma kerana dahulu masjidnya diperbuat dari pelepah kurma.



Beliau juga berkhutbah di samping batang itu, sehingga pada suatu hari seorang sahabat berkata, "wahai Rasulullah apakah engkau izinkan jika kami buatkan sesuatu untuk berdiri di hari Jumaat, agar orang boleh melihat dan mendengar suaramu?". Baginda berkata: Ya. Maka para sahabat membina mimbar 3 tingkat. Setelah siap, mimbar itu diletakkan di tempat berdirinya Rasulullah SAW dan ketika Rasulullah akan menuju ke mimbar, Baginda akan melewati batang kurma yang dahulu digunakannya untuk berkhutbah.



Tatkala melepasi batang kurma itu terdengarlah satu jeritan sehingga batang itu terbelah dan didengari Rasulullah, Baginda turun dan mengusapnya dengan tangan hingga tenang, kemudian kembali ke mimbar. Setelah selesai, Baginda akan solat di tempat itu semula. Imam Hasan Al Basri jika menceritakan kisah ini, beliau akan menangis seraya berkata, " Wahai manusia, batang kurma sahaja boleh merintih merindukan Rasulullah SAW meminta Baginda kembali ke tempatnya, kalian semestinya lebih merindukan pertemuan dengan Rasulullah SAW.



Imam Bukhari meriwayatkan bahawa suara jeritan itu" seperti suara rintihan unta yang sedang hamil 10 bulan" (Sunan Ibnu Majah .1414)


aku tak tahulah bunyi macam mana. Tapi aku pernah dengar bunyi unta terbesin^^

Monday, November 24, 2008

Hikmah diam

  • Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
  • Perhiasan tanpa berhias.
  • Kehebatan tanpa kerajaan.
  • Benteng tanpa pagar.
  • Kekayaan tanpa meminta maaf kpd orang.
  • Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal.
  • Menutupi segala aib.
Hadis Rasullulah mengenai kelebihan diam yg bermaksud: “Barangsiapa yg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya”. ( RW ABU NAIM )

Sunday, November 23, 2008

Raudhah ya Raudhah

Raudhah, sukarnya untuk beribadah di tempat itu. Aku pernah jejak dan bersolat terawih semalaman sahaja di situ. Teringat lagi tatkala aku ingin mencari tempat untuk bersolat asar berhampiran dengan raudhah, seorang muslim Bangladesh menyapaku untuk mengambil tempatnya seketika. Katanya, "jika kamu ingin solat terawih di raudhah janganlah kamu keluar dari saf sehingga selesai solat maghrib".


Setelah selesai berbuka dan bersolat maghrib barulah ada ruang untukku bersolat di raudhah itupun masih berebut-rebut dengan arab yang lain. Apa-apa pun aku tetap bersyukur kerana Allah memilihku untuk berada di kawasan rumah kekasihNya Rasulullah. Dari Abu Hurairah RA. Rasulullah SAW bersabda, antara rumahku dan mimbarku adalah taman (raudhah) dari taman-taman syurga. Dan mimbarku di atas kolam. (Sahih Bukhari).

Menurut sebahagian ulama salaf, antara mimbar dan rumah Rasulullah menyerupai taman dari taman-taman syurga. Sedangkan pendapat lain meyakini bahawa "raudhah" tersebut di akhirat kelak benar-benar akan berpindah ke syurga. Beribadah di kawasan Raudhah bukanlah perkara yang wajib. Ianya hanyalah tempat yang berkat di mana turunnya rahmat dan tercapainya kebahagiaan.Wallahua'lam..

P/s : Bila anda jejak di karpet hijau itulah kawasan raudhah^^

Saturday, November 22, 2008

Jordan

Sebelum berlayar di Nuwaiba'


Semasa belayar.. nampak tak aku dalam tuh!?
jawapannya : tak nampak


Bersama ust paling macho nama dia Syapik di Aqabah


Kami tiba di Muktah pagi2 dah merayau


Merayau-rayau smpai ke Iraq


Juadah berbuka puasa..skoda jer^^alhamdulillah..


Universiti Muktah


Wat jaulah di Universiti orang


Bangunan lebey kurang cam Al-azhar je.. acecece


berapakah tiang lampu di situ? 4???


Depan rumah ada pokok tin,heh per lagi..


The Seven Sleepers


Gua Ashabul Kahfi di Amman


eey..ada tulang


eey dalam gua


Masjid bersebelahan dengan gua



Dikatakan tempat itu berlabuhnya bahtera Nabi Nuh A.S


Maqam Nabi Nuh A.S





Laut Mati masin ya amat..boleh terapung walau x pandai berenang. adoi kantoi


walaupun penat berpuasa kami teruskan perjalanan


Jalan punya jalan nampak kebun buah Tin



Jalan-jalan nampak bendera ek eleeh tu pun nak cerita


Jalan punya Jalan


sampai lebuh raya karak xde plak tol kat sini..


Dinar tuuuw..


Ziarah maqam sahabat Nabi SAW, Zaid bin Harithah


Ini tembikai


Ini tomato


ini aweks


bestlaa borak dgn budak2 nie..


Pengalaman 3 hari aku di Jordan Alhamdulillah..^^

Recent Posts