Tuesday, November 18, 2008

Madinah atau Yatsrib??

Assalamualaikum dan alhamdulillah syukur atas kurniaan Allah dengan segala nikmat yang telah diberikan. Seperti postingan2 yang lepas, aku telah menceritakan kelebihan tentang Madinah dan postingan kali ini aku akan cerita juga pasal madinah kuwa kuwaa..hehe. Lantak la nak cakap apa sebab aku suka sangat dengan Madinah nie..ha korang tahu tak nama lain bagi Madinah?

Madinah memiliki banyak nama, di antaranya ialah "Thayyibah" dan "Thaabah". Kedua-duanya bermaksud "baik". Rasulullah SAW pernah bersabda, "Sesungguhnya ia adalah Thayyibah,sesungguhnya ia dapat menghapus dosa sebagaimana api dapat menghapuskan kotoran perak".(Sahih Muslim) Dalam riwayat yang lain pula disebutkan, "barangsiapa menamai Madinah dengan Yatsrib, hendaknya ia memohon ampun kepada Allah Ta'ala. Kerana, ia adalah Thabah(baik).

Menurut Ibnu Hajar, Yatsrib bermakna dari perkataan tatsrib yang bererti menjelekkan atau menghinakan dan boleh juga bermakna "tsarab" yaitu (kerosakan) sedangkan Rasulullah lebih suka dengan nama yang baik dan membenci nama-nama yang buruk. Baiklah murid-murid itulah pelajaran kita untuk hari ini..wallahualam^^

6 comments:

  1. baik ustaz...huhu..bila nak sambung lagi ni ustaz?

    ReplyDelete
  2. ust akan smbung esok.. kalau ust rajin hek.hek..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Wehhh....ostaz maleh ke?? xde pon osrah....

    ReplyDelete
  5. usrah? ustaz blom berkahwen lagik lalaala..^^

    ReplyDelete
  6. oowwhhh ehh??? xtau plak..slame ni igtkan yathrib tu nama lain bg madinah jer...ooOOooOOO camtu eh ostat?..skrg bru sy tau..hehe

    ReplyDelete

Recent Posts