Saturday, December 22, 2007

KELEBIHAN AYAT KURSI

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia."

Berkata Anas bin Malik, "Ya Rasulullah, apakah hendak dibaca setiap hari?"

Sabda Rasulullah S.A.W, " Tidak, cukuplah membacanya pada setiap hari Jumaat."

Umat-umat dahulu hanya sedikit sahaja yang mempercayai rasul-rasul mereka dan itu pun apabila mereka melihat mukjizat secara langsung. Kita sebagai umat Islam tidak boleh ragu-ragu tentang apa yang diterangkan oleh Allah dan Rasul. Janganlah kita ragu-ragu tentang al-Qur'an, hadis dan sunnah Rasul kita. Janganlah kita menjadi seperti umat yang terdahulu yang mana mereka itu lebih suka banyak bertanya dan hendak melihat bukti-bukti terlebih dahulu sebelum mereka beriman.

Setiap satu yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W kepada kita adalah untuk kebaikan kita sendiri. Rasulullah S.A.W menyuruh kita mengamalkan membaca surah Kursi. Kehebatan ayat ini telah ditearngkan dalam banyak hadis. Kehebatan ayat Kursi ini adalah untuk kita juga, yakni untuk menangkis gangguan syaitan dan kuncu-kuncunya di samping itu kita diberi pahala.

Begitu juga dengan surah al-Falaq, surah Yasin dan banyak lagi ayat-ayat al-Qur'an yang mempunyai keistimewaannya. Setiap isi al-Qur'an itu mempunyai kelebihan yang tersendiri. Oleh itu kita umat Islam, janganlah ada sedikit pun keraguan tentang ayat-ayat al-Qur'an, hadis Nabi dan sunnah Baginda S.A.W. Keraguan dan was-was itu datangnya dari syaitan.

berkat rezeki kerana sedekah



Kekayaan tidak membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta/rezeki yang sedikit akan dirasakan seolah-olah banyak dan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan akan dirasakan sempit dan susah meskipun banyak harta.

Dalam kisah Nabi, ada diceritakan Nabi Ayub ketika sedang mandi tiba-tiba Allah datangkan seekor belalang emas dan hinggap di lengannya. Baginda menepis-nepis dengan bajunya. Lantas Allah berfirman 'Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?' Nabi Ayub mejawab 'Ya benar, demi keagunganMu apalah makna kekayaan tanpa keberkatanMu'. Kisah ini menegaskan betapa pentingnya keberkatan dalam rezeki yang dikurniakan oleh Allah.

Cara untuk mendapatkan keberkatan daripada Allah.

1. Bersyukur atas apa yang diberikan oleh Allah.

2. Belanjakan harta pada jalan yang diredhai oleh Allah.

3. Berusaha untuk mendapatkan rezeki yang halal

4. Keluarkan sedekah wajib (zakat) jika sampai nisab dan berikan sedekah sunat kepada orang miskin dan anak yatim.

5. Bersedekah kepada anak yatim/miskin kalau boleh setiap hari. (cari anak-anak yatim untuk diberikan). Insyallah akan diganti oleh Allah tanpa kita sedari.

6. Ikhlaskan pemberian/sedekah hanya kepada Allah bukan mengharapkan pujian dan sebagainya. (Pemberian tangan kanan tanpa diketahui tangan kiri). Sedekah mulakan dengan keluarga sendiri dahulu selepas itu barulah kepada jiran dan orang-orang yang lebih jauh. Jangan anggap pemberian itu hak kita sebenarnya dalam harta kita ada hak mereka.

7. Hulurkan pemberian sunat secara rahsia - tetapi pemberian wajib (zakat) perlu diberi secara terangan sebagai menegakkan syiar Islam.

8. Konsep sedekah : berikan sesuatu yang kita sayangi. Ini jelas dalam ayat Quran Ali Imran ayat 92

9. Cari harta dunia untuk dijadikan bekalan akhirat. (Dunia untuk akhirat - bukan dunia untuk dunia)

10. Amalan yang diberkati ialah hasil peluh sendiri dan juga melalui jualbeli (perniagaan). Menurut Nabi 9/10 (90%) daripada sumber rezeki ialah berpunca daripada perniagaan. Makan gaji mungkin 1/10 sahaja (10%). Nabi Muhammad sendiri sebelum diutus menjadi rasul adalah seorang ahli perniagaan yang jujur, cekap dan amanah. Peniaga yang amanah akan dibangkitkan bersama para nabi dan rasul di akhirat kelak. Perniagaan merupakan amalan fardu kifayah. Barang makanan orang Islam sepatutnya dikeluarkan sendiri oleh orang Islam. Kalau tidak ada menjalankan aktiviti ini, seluruh umat Islam berdosa.

11. Hulurkan bantuan kepada janda yang ketiadaan suami.

Dalam satu hadith, Nabi menerangkan setiap awal pagi, semasa terbit matahari ada dua malaikat menyeru kepada manusia di bumi. Yang satu menyeru 'Ya Tuhanku, kurniakanlah ganti kepada orang yang membelanjakan hartanya kerana Allah. Yang satu lagi menyeru 'Musnahkanlah orang yang menahan hartanya (lokek)'

Orang yang bakhil tidak manfaatkan hartanya untuk dunia dan akhiratnya. Menginfaqkan (Belanjakan) harta adalah berkat, sebaliknya menahannya adalah celaka. Dalam hadith lain, nabi bersabda takutilah api neraka walaupun dengan sebelah biji tamar. Dan sabdanya lagi Sedekah itu penghapus dosa sebagaimana air memadam api.

Sedekah walaupun kecil tetapi amat berharga di sisi Allah. Dan digalakkan memberi sedekah pada awal pagi.

Sekiranya dapat diamalkan perkara-perkara di atas, insyallah rezeki yang dikurniakan oleh Allah akan kekal walaupun telah digunakan. Allah akan membalas atau menggantikan apa yang telah dibelanjakan. Amalkan ilmu yang ada, nanti Allah akan menambahkan ilmu lagi. Begitu juga harta - belanjakan harta yang ada, Allah akan tambahkan lagi dari sumber yang kita tidak ketahui.

Sekian, wallahualam. Semoga yang baik datang daripada Allah dan yang buruk dari kesilapan sendiri.

Tuesday, November 27, 2007


Assalamualaikum. izayyukum? amel eh..... ???munzu zaman mush syufak!!
lme sgguh ku tak siggah blog yg sudah bersawang nie..tulaa, org ade blog nko pun smer geli nak jgak hahah..
pastu nk update semggu skali pun liat.. upenyer susah gak nk mnjaga benda alah nie..whatever it is...msti kne der minat
tuk berceriter, menaip dan slalu membuat pembaharuan kan?ek eleh membebel plak.
dlm x sdar,akhirnyer sdar jgak wuuu..da sebulan aku kat mesir.. ritu balik cuti rse cam skjap jer. ey dol,4 bln cuti skjap aper!
huhu,atleast dpt jgk beraya with my beloved family,Allhamdulillah...^^
beraya sakan aritu mne tak nyer da lme x jupe sanak saudara..ramai gak la spupu2 aku yg da kawen. balik jer kampung secara autonyer bertukarlah
nme aku dari "wan" kepada pakngah apis! heheh makin tua laaa gamaknyer..
erm... one thing that i am still missing and wishing that there are still times and chances to do it is
meeting all my old good friends. tapi tu laa dodol sangat ku ni.ade jer kwn2 ajak dtg umah,aku plak yg sebuk kerja wuu sedey2.
tapi memang berbaloi balik Malaysia,smua aku da merasa.. mkn sedap2 ikan patin msk tempoyak tuuuw...kne kompaun MPK, saman trafic ha`ah bgus la tuh!

but anyhow i`ve enjoyed myself at the moment. yela..mak aku kjut bgun sahur..berpuase dkt tempat asal aku.. berbuke plak dgn kluarge.
seronooook....smpai mak dgn akak aku marah coz berat bdan diorg tak turun puasa thn nih.mner taknyer mkn ikut slera abg apis heheh..
aper2 pun korang yg de kat mesia tuuu..berbuat baik laa pda mak dan ayah korang.slalu laa tepon diorg. ni bile da jauh bru korang tau betapa tunggang langgangnyer idop.
skali skla wat laa lawak ngan diorang kompem diorang igt smpai bile2 percayela...

yg gamba sblah nih adik bongsu aku.. kami pggil dia "deb" haha nk tergelak jer dgar..kata asal debab.
tiap tahun dia membesar dgn jayanyer.. sme dgn adikku yg nombor tiga tuh,maen ragbi smpai kemek2 idung.ikut awoklaa.. jgn jd cam abg die.. susah nk membesar, dr kecik smpai skang hok tu lerr..ketot ajer.. ish cam rase perli dri sendri jer ni.. iss..iss..sadis.









hermm dalam aku berseronok.. ader jgak brite sedihnyer..result da kuar.tp thn depan aku repeat paper aku smula..dah ku cuba wat yg terbaik
mungkin bukan rezeki aku thn ni..hubungan aku dgn 'seseorang" terpaksa berakhir atas sebab2 tertentu... Alhamdulillah aku pulang dgn slamat ke bumi ambiyak utk meneruskan perjuangan aku smula..dah2 jgn sedey2..







Monday, November 5, 2007

dusta

Suka berdusta - Warisan Yahudi turun temurun



SIRI 9
(SURAH AL-BAQARAH)
AYAT 80
Terjemahan
``Dan mereka berkata: ``Kami tidak sekali-kali akan disentuh oleh api neraka kecuali beberapa hari yang tertentu''. Katakanlah (wahai Muhammad): ``Sudahkah kamu menerima janji daripada Allah sehingga Allah tidak akan memungkiri janji-Nya, atau hanya kamu mengatakan atas nama Allah sesuatu yang tidak kamu ketahui?''

Tafsiran

Ibnu Abbas r.a. berkata bahawa orang-orang Yahudi berkata: ``Dunia ini hanya 7000 tahun, sedang kami akan diseksa pada tiap-tiap seribu tahun itu hanya sehari, jadi kami akan diseksa hanya tujuh hari''.

Selain daripada itu, orang-orang Yahudi turut berkata: ``Kami tidak akan masuk ke dalam neraka kecuali empat puluh hari, kemudian digantikan oleh orang-orang lain iaitu Muhammad dan sahabat-sahabatnya''. Maka dijawab oleh Nabi Muhammad s.a.w. sambil menunjuk kepada mereka: ``Bahkan kamulah yang kekal selamanya di dalam neraka, tidak digantikan oleh sesiapa pun''.

Abu Hurairah berkata: ``Ketika telah dikalahkan daerah terakhir kaum Yahudi iaitu Khaibar, Nabi Muhammad s.a.w. telah diberi hadiah berupa daging kambing yang beracun. Kemudian baginda menyuruh para sahabatnya untuk mengumpulkan orang-orang Yahudi yang ada di daerah itu.

Setelah mereka semua berkumpul, Nabi Muhammad s.a.w. bertanya kepada mereka: ``Siapakah ayahmu?''. Maka dijawab oleh mereka: ``Fulan''. Nabi s.a.w. bersabda: ``Dusta kalian semua, sebaliknya ayahmu fulan''. Jawab mereka: ``Benar engkau''. Kemudian Nabi s.a.w. bertanya: ``Jika aku bertanya kepadamu apakah kalian akan menjawab dengan benar?''. Jawab mereka: ``Ya, hai Abul Qasim, bahkan jika kami berdusta engkau akan ketahuinya sebagaimana engkau mengetahui ayah kami''.

Lalu Nabi s.a.w. bertanya: ``Siapakah ahli neraka?''. Jawab mereka: ``Kami akan tinggal sementara sahaja, kemudian kamu menggantikan kami di dalam neraka''.

Maka sabda Nabi s.a.w.: ``Kecewalah kalian, kami tidak akan menggantikan kalian untuk selamanya''. Kemudian Nabi s.a.w. bertanya pula: ``Apakah kalian jika aku tanya akan menjawab dengan benar?''. Jawab mereka: ``Ya, hai Abul Qasim''.

Nabi s.a.w. bertanya: ``Apakah kalian meletakkan racun dalam daging kambing ini? Apakah yang menyebabkan kalian berbuat begitu?''. Jawab mereka: ``Benar, kami ingin mengetahui jika engkau berdusta maka matilah kamu, tetapi jika engkau benar Nabi, maka tidak berbahayalah kepadamu''. (Riwayat Ahmad, Bukhari dan An-Nasai).

Sebab-sebab turun ayat

Diriwayatkan oleh At-Thabrani di dalam kitabnya Al-Kabir, demikian juga Ibnu Jarir, Ibnu Abi Hatim daripada Ibnu Ishaq daripada Muhammad Bin Abi Muhammad daripada Ikrimah atau Said Bin Jubair yang bersumber daripada Ibnu Abbas: Dikemukakan bahawa sewaktu Rasulullah s.a.w. sampai ke Madinah, kaum Yahudi berkata: ``Umur dunia ini tujuh ribu tahun. Manusia diseksa tiap-tiap seribu tahun dari hari dunia ini hanyalah sehari di hari akhirat. Maka jumlahnya hanya tujuh hari, dan setelah itu putuslah seksaan itu''.

Maka Allah turunkan ayat 80 ini sebagai bantahan dan peringatan kepada orang-orang yang menganggap dirinya lebih tahu daripada Allah s.w.t.

Monday, June 25, 2007

Malaysia..here i come...!!!


Subhanallah Alhamdulillah Allahuakbar.. pujianku pada Tuhan yg Esa..telah memberi nikmat kehidupan kepadaku untuk meneruskan perjuangan sbgai penuntut Azhari.
bertarikh 25/6 genap 21 umurku hari ini maka bertambah usiaku.. dan bertambahlah tanggungjawabku sbgai seorang muslim. kuharap agar jiwa dan akalku matang dalam melakukan sesuatu perkara kelak.
Esok 26/6 aku, akan berlepas dari mator kaherah ke Malaysia untuk menemui keluargaku yg kurindui.."ibu,ayah... anakmu apis akan tiba beberapa jam lagi...

Buat sahabat2ku di mesir.. tahun ini aku pulang ke tanah air, mungkin tahun akan dtg giliran antum pula...buat ahli baet yg tercinta.. topek,ku ucap selamat menunaikan umrah pda 10/7 . jgn lupa doakan aku dan teman2 yang lain dhadapan pintu multazam nti.
syazriy musuh ketat bicaraku.. moge selamat berlepas ke uganda. anip paling junior di rumah.. tolong jge komputer aku. dan last skali... ijat, jge lah rumah.besarkanlah badanmu itu.akhir kalam, doakan aku selamat smpai di Malaysia... wahai sahabat.. jaga dirimu hiasi peribadimu..
assalamualaikum...

yang baek,
wan..

p/s:skali bace cam wasiat plak dah hehe.

Saturday, June 16, 2007

isteri solehah

Menyingkap kembali sejarah Nabi Ibrahim sewaktu baginda menziarahi menantunya. Pada waktu itu, puteranya, Nabi Ismail tiada di rumah sedangkan isterinya belum pernah bertemu bapa mertuanya, Nabi Ibrahim.Apabila sampai di rumah anaknya itu, terjadilah dialog antara Nabi Ibrahim dan menantunya.

Nabi Ibrahim : Siapakah kamu?
Menantu : Aku isteri Ismail.
Nabi Ibrahim : Di manakah suamimu, Ismail?
Menantu : Dia pergi berburu.
Nabi Ibrahim : Bagaimanakah keadaan hidupmu sekeluarga?
Menantu : Oh, kami semua dalam kesempitan dan (mengeluh) tidak pernah
senang dan lapang.

Nabi Ibrahim : Baiklah! Jika suamimu balik, sampaikan salamku padanya.
Katakan padanya,tukar
tiang pintu rumahnya(sebagai kiasan
supaya menceraikan isterinya).

Menantu : Ya, baiklah.

Setelah Nabi Ismail pulang daripada berburu, isterinya terus menceritakan tentang orang tua yang telah singgah di rumah mereka.
Nabi Ismail : Adakah apa-apa yang ditanya oleh orang tua itu?
Isteri : Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail : Apa jawapanmu?
Isteri : Aku ceritakan kita ini orang yang susah. Hidup kita ini selalu dalam
kesempitan,
tidak pernah senang.
Nabi Ismail : Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri : Ya ada. Dia berpesan supaya aku menyampaikan salam kepadamu
serta meminta
kamu menukarkan tiang pintu rumahmu.
Nabi Ismail : Sebenarnya dia itu ayahku. Dia menyuruh kita berpisah.
Sekarang kembalilah kau kepada keluargamu.Ismail pun menceraikan isterinya yang suka merungut, tidak bertimbang rasa serta tidak bersyukur kepada takdir Allah SWT. Sanggup pula mendedahkan rahsia rumah tangga kepada orang luar.

Tidak lama selepas itu, Nabi Ismail berkahwin lagi. Setelah sekian lama, Nabi Ibrahim datang lagi ke Makkah dengan tujuan menziarahi anak dan menantunya. Berlakulah lagi pertemuan antara mertua dan menantu yang saling tidak mengenali.

Nabi Ibrahim : Dimana suamimu?
Menantu : Dia tiada dirumah. Dia sedang memburu.
Nabi Ibrahim : Bagaimana keadaan hidupmu sekeluarga?Mudah-mudahan dalam
kesenangan?

Menantu : Syukurlah kepada tuhan, kami semua dalam keadaan
sejahtera,tiada apa yang kurang.
Nabi Ibrahim : Baguslah kalau begitu.
Menantu : Silalah duduk sebentar. Boleh saya hidangkan sedikit makanan.
Nabi Ibrahim : Apa pula yang ingin kamu hidangkan?
Menantu : Ada sedikit daging, tunggulah saya sediakan minuman dahulu.
Nabi Ibrahim : (Berdoa) Ya Allah! Ya Tuhanku! Berkatilah mereka dalam makan
minum mereka.


(Berdasarkan peristiwa ini,Rasulullah beranggapan keadaan mewah negeri Makkah adalah berkat doa Nabi Ibrahim).

Nabi Ibrahim : Baiklah, nanti apabila suamimu pulang,sampaikan salamku kepadanya. Suruhlah dia menetapkan tiang pintu rumahnya sebagai kiasan untuk mengekalkan isteri Nabi Ismail.

Apabila Nabi Ismail pulang daripada berburu, seperti biasa dia bertanya sekiranya sesiapa datang datang mencarinya.
Nabi Ismail : Ada sesiapa datang semasa aku tiada di rumah?
Isteri : Ya, ada. Seorang tua yang baik rupanya dan perwatakannya
sepertimu.

Nabi Ismail : Apa katanya?
Isteri : Dia bertanya tentang keadaan hidup kita.
Nabi Ismail : Apa jawapanmu?
Isteri : Aku nyatakan kepadanya hidup kita dalam keadaan baik,tiada
apapun yang
kurang. Aku ajak juga dia makan dan minum.
Nabi Ismail : Adakah dia berpesan apa-apa?
Isteri : Ada, dia berkirim salam buatmu dan menyuruh kamu mengekalkan
tiang pintu
rumahmu.
Nabi Ismail : Oh, begitu. Sebenarnya dialah ayahku. Tiang pintu yang
dimaksudkannya itu ialah
dirimu yang dimintanya untuk aku
kekalkan.

Isteri : Alhamdulillah, syukur.

Firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Aku tambahkan nikmat-Ku kepadamu. Dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih.” (Surah Ibrahim, ayat 7)

Ingatlah hadis Rasulullah yang bermaksud:
“Sampaikanlah kepada sesiapa yang engkau temui daripada kaum wanita, bahawasanya taat kepada suami serta mengakui haknya adalah menyamai pahala orang yang berjihad pada jalan Allah, tetapi sangat sedikit sekali golongan kamu yang dapat melakukan demikian.” (Riwayat Al-Bazzar dan Ath-Thabrani)

Begitulah,untuk menyediakan diri sebagai isteri salehah,hati hendaklah sentiasa dipenuhi dengan kasih sayang rabbani.Contoh teladan yang sepatutnya jadi rujukan adalah sejarah kehidupan Nabi serta orang-orang yang soleh.

Rindu hati siapa?



Rindu itu umpama angin,
Halusnya menyelinap keseluruh hati,
Menciptakan buana indah,
Menjadi angan berteman harapan,
Hingga kembang kudup kasih,
Mekar mewangi seluruh impian.

Rindu itu umpama ombak,
Datang dan pergi bertemu pantai,
Ada waktunya berdesir syahdu,
Hingga leka dibuai merdu,
Ada waktunya dilanda gelora,
Amukkannya memuncak melanggar dunia.

Rindu itu umpama bisa,
Yang harus dicari penawarnya,
Agar tidak meracun seluruh jiwa.
Namun rindu bukan derita,
Yang mengundang wabak duka,
Andai dirawat sakitnya,
Dengan doa dan keikhlasan.

Telah ku temui
Kerinduan itu
namun mengapa
Ianya tertunduk malu

Ku hadir .. Kau berlalu
Kau di situ .. Ku membeku

Kerinduan ini
Lempiaskan ingatan
Pada manisnya
Simpulan kata
Pada indahnya
Pantun seloka

Mungkinkah terjadi
Semula..
Yang dirindu di depan
Mata..
Yang di cari tersenyum
Manja..


aku bukan pelari
bukan jua penanti
ku hanya pemerhati
pada setianya
sekeping hati
yang tertinggal
menjadi sesal
harapan sendiri
melingkari pasti
ku yakini
masih ada lagi
mentari
menyinari serinya
pada kerinduaan
ini..


Rindu ini..
Khusus untukmu
Jua untukku
Moga kan bertemu
Di hujung sebuah
kemuncak Rindu......

Monday, June 4, 2007

adeh..sakit

uiiih... imithan baki 2 paper lagi. xdaye da weeeey... cpt laa abes oi..!! smgat dah down time start demam ritu la.. dah catat sejarah alatul kat mesir ni demam seminggu hermm btul2 Allah nak uji ni.herrmm kali ni posting aku nak ngeluh jer la.... tgoklaa ank mak ayah nii.. da kurus keding daa.. wuuu... makan pun da x slera da. mkn skit khasiat tuk bdan pun skit laa kut...tu yg smpai demam ker??cmne leh jd cmni niii.. hisssh..is..ish... sian nyeer.... nak ckp ahli bait aku masak x sdap tak pulak. mknan punyer la mewah. ari2 mkan lauk sdap2.. ayam belanda,kerbau,unta bakar,ketam goreng huh. tapi tu la.. xnak laa jgak nak membesor..
eeermm...mungkin aku stress ngan pekse nih... 10 madah mau xde tekanan.. harap2 aku dapat lalui hari2 seterusnye dgn lebih semangat dan sihat. kawan2...ud u`li bitaufiq wannajah fii imtihan fiddunya wal akhirah. amiin ya rabbal a`lamiin.

Friday, May 25, 2007

penawar..

Dalam menguruskan kehidupan seharian, kita terpaksa menghadkan aktiviti akibat kepenatan. Kepenatan juga menjadi halangan kepada kita untuk mempertingkatkan amal ibadah. Kepenatan juga menjadi alasan yang kukuh bagi kita untuk mengelakkan dari membuat kerja-kerja amal kepada masyarakat.

Bagi mengatasi kepenatan melaksanakan tugas-tugas seharian sama ada di kuliah mahupun di tempat kerja, bolehlah jadikan petua yang diajar oleh Rasulullah s.a.w. kepada puteri kesayangannya Saidatina Fatimah sebagai penawarnya.

Suatu hari Saidatina Fatimah mengadu kepada suaminya Saidina Ali bin Abu Talib tentang kesakitan pada tangannya kerana keletihan menggiling gandum untuk membuat roti. Saidina Ali berkata :

"Bapa kamu telah datang membawa balik tawanan perang. Berjumpalah dia dan mintalah seorang khadam untuk membantu mu."

Saidatina Fatimah pergi bertemu bapanya dan menyatakan hasrat untuk mendapatkan seorang khadam bagi membantu tugas hariannya di rumah. Bagaimanapun Rasulullah s.a.w. tidak mampu memenuhi permintaan anak kesayangannya itu. Lalu Baginda s.a.w. pergi menemui puterinya serta menantu itu. Baginda s.a.w. berkata:

"Apa kamu berdua mahu aku ajarkan perkara yang lebih baik daripada apa yang kamu minta daripadaku? Apabila kamu berdua berbaring untuk tidur, bertasbihlah (Subhanallah) 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir (AllahuAkbar) 33 kali. Ia adalah lebih baik untuk kamu berdua daripada seorang khadam."

Inilah penawar ringkas yang Nabi s.a.w. ajarkan kepada anak dan
menantunya bagi meringankan keletihan dan kesusahan hidup mereka berdua.

Saidina Ali terus mengulang-ulang kalimah-kalimah Rasulullah.s. a.w.
ini.

Katanya "Demi Allah aku tidak pernah meninggalkannya semenjak ia
diajarkan kepadaku."

dicadangkan kepada kawan2,atau sesiapa sahaja
yang merasai kepenatan setelah melakukan tugas-tugas harian supaya
mengamalkan membaca 'Subhanallah' (33 kali), 'Alhamdulillah' (33 kali)
dan 'Allahuakbar' (33 kali) pada setiap malam sebelum melelapkan
mata.

Lakukanlah dengan penuh ikhlas dan istiqamah (berterusan) , Insya-
Allah petunjuk Nabawi ini mampu menyelesaikan bebanan-bebanan dan kerungsingan hidup seharian kita. Akan terserlah ceria di wajah pada keesokan hari dengan senyuman.

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."

mudah-mudahan kita mendapat rahmat dan redha dari Allah Taala. wallahu`alam

nurhikmah~

Monday, April 30, 2007

2 musuh itu..

Bismillah...

2 Musuh itu..
Tidak kelihatan
Siapa yang beriman
Pasti kan ketahuan

2 Musuh itu..
Sering bergandingan
Siapa tak tertahan
Pasti kan tumbang

2 Musuh itu..
Satu dalam diri
Kehendak kuat bertalu
Itulah dia NAFSU

2 Musuh itu..
Satu unsur luaran
Selalu datang menyerbu
Itulah dia SYAITAN.

kalam Allah berbunyi: "Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang" [Yusuf : 53]

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Maksudnya : "Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhan, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu" [al-Baqarah : 208]

Terkadang kita tidak perasan
Bahawa Allah telah beri pengajaran
Kita sering bermusuhan sesama Islam
Kerana dua musuh ini tiada dalam kawalan
Fikir-fikirkan..renung renungkan..
Adakah 2 musuh ini terlebih dahulu sudah kita hadapi dengan sebaiknya
sebelum kita berhadapan dengan musuh yang pelbagai di luar sana??
BAGAIMANA??

SUCI HATI DAN MUJAHDATUN NAFSI
SUCI HATI DENGAN ISTIGHFAR
LEMBUT HATI DENGAN SELAWAT
PERKUKUH DIRI DENGAN LA ILAHA ILLLAH

Sunday, April 29, 2007

cedera..

tanggal 29 haribulan 4 tepat jam 11.56 p.m dan 16 saat, ana menerima satu tamparan hebat dari seseorang uwaaa.. sakit...sgguh... btul lah "tak smua yang kita kejar itu akan dapat". hehe...padan muker.. sekian trima kasih..

Thursday, April 19, 2007

study

tup tap tup tap masuk bln rabiul akhir da... cpt btul mser berlalu huuu.. imtihan pun da dekat.. ilmu rse cam sikit jer lagi ni.. mcm2 nak kne study.. imtihan yg kne repeat lg laa dekatnyer hehe kantoi laa plak kne repeat paper huhu anak sapa laa nie.. xpe lerr... janji thn nih target pencapaian lebih baek dr thn lepas dgar tu smuaa!! kiter sentiasa sibuk!! sibuk dan sibuuuuk slalu haha.. wat sahabat2 yg nak pekse gak tuu study laa byk2. doa byk2... dan istiqamah laa mengulang quran hehe.. ok pegi study cepat!! sibukk nih.. sibuk..

Thursday, March 29, 2007

rabiulawal

makam Nabi Muhammad S.A.W

Rabiulawal

Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah.

Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.

Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah;

  1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Mengikut sumber-sumber mengatakan bahawa nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan 23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap tahun sehinggalah sekarang. Walau bagaimanapun ada sumber yang lain mengatakan bahawa nabi lahir pada 9 Rabiul Awwal tahun Gajah.
  2. Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Dibulan Rabiulawal inilah Nabi saw diangkat menjadi Rasul. Ketika ini Nabi saw berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulah dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.
  3. Hijrah Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah pada ketika itu di sebut Yatsrib. Rasulullah sampai di Quba' pada hari Isnin 8 Rabiulawal dan Baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal dan Baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.
  4. Peperangan Banyak peperangan yang telah terjadi pada zaman Rasulullah saw diantara tentera Islam dan tentera kuffar. Diantara peperangan yang berlaku di bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar (Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.
  5. Wafatnya junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Rasulullah telah wafat pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.
  6. Abu Bakar ra. menjadi khalifah Pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah saidina Abu Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan. Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yang diketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw.
  7. Pembukaan Iraq Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan Islam di bumi Iraq di zaman saidina Abu Bakar ra.
  8. Pembukaan Baitul Muqaddis Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul Muqaddis pada tahun 583 H.
  9. Kejatuhan Empayar kerajaan Islam Sepanyol Kubu terakhir tentera Islam di Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang dipimpin oleh Ferdinando dan Isabella pada tahun 897H. Bermulalah kemusnahan tempat-tempat bersejarah warisan umat Islam, masjid-masjid ditukar menjadi gereja dan muzium dan tiada lagi suara azan di negara tersebut.

bahagia

Aduhaaaii...
Saya suka tengok jari awek saya...
Cantik betul... Sungguh!
Sampai takut nak pegang...
Bukan takut patah...
Tapi takut nanti jari kitorang tak boleh tolong nanti..
Di satu hari time berhadapan dgn yang Maha Esa...

Saya suka tengok rambut awek saya...
Cantik betol... Sungguh!
Sebab tu saya belikan tudung...
Bukan sebab jeles orang lain tengok jugak....
Tapi takut nanti terbakar dek api neraka
Di suatu hari time berhadapan dgn yang Maha Esa

Saya suka tengok body awek saya...
Cantik betol... Sungguh!
Sebab tu saya belikan dia abaya, telekong..
Bila berjumpa dengan Kekasih die Yang Utama
dia lagi nampak cantik dan berseri menghadap Nya.
Saya pun tumpang dapat pahala. Pheh syoknye...

Saya sedih tengok awek saya..
Tak tido, tak makan rindu kat saya...
Saya pun macam tu jugak,
Ada problem yang sama..
Die tanya apa ubatnya?
Saya pun bagi die Quran untuk penenang jiwa...
Semoga lebih cintakan Nya dari saya...

Saya sedih tengok awek saya
Selalu pesan macam-macam kat saya...
"Makan, minum, study elok-elok tau..
Nanti awak sakit saye susah ati bla bla bla bla" katenya...
Tapi bila ajak chatting sama-sama burn asar maghrib gitu
Die tak kata satu aper pun...
Berdosanye saya....

Kesimpulannya saya memang sayang dia...
Nak jumper die ..
rindu pun ader...
Di dunia dan akhirat terutamanya,
Janji nak share syurga sama-sama...
Bahagia selamanya...
Semoga kami saling mengingati,
Dosa kiter..kompem setel sendiri...
Nak tanggung dosa dia lagi pulak lepas ni...
Semoga kami menginsafi diri...
Ya Allah ampunkanlah kami....
Semoga kami dapat bersama selamanya nanti...


P/S - Mesti seronok kan kalau pasangan kita berfikiran camtu...
Apa kata tanamkan dalam hati camtu...
Cinta tu anugerah Allah...dan ingat cinta yang hakiki adalah cintakan Ilahi..
Pandai-pandai la kita menjaga nikmat Allah itu ye...

Wassalam

Sunday, March 11, 2007



Assalamualaikum… huaaaargggh.. setelah berdekad2 lamanye ana tidak mengupdate ini blog makmlumlaa bru balik dari kaherah lame jgak berkampung kat sne main bola pnyer psal laju jer…lagipun duk cni kne la beriadah sket bru laa bleh tumpu study hehe.. cover sket mak aku der jgak bce blog nih huhu.. ehem…dan kini… bru ler ader mse untuk menceritakan serba sedikit pasal jaulah ana ke Sinai bulan lepas.. hehe.. da basi daa.. tapi x kesah laa… sebab bnyak mende ana nak kongsikan bersama nih..
Kembara Syarqiah 2 ~ Jejak Jazirah Thursina itulah rombongan yg paling meletihkan sepanjang ana kat mesir nih. Tarikh 6,7,8 Febuari 2007…
Kebiasaannya selepas imtihan fasal pertama pelajar-pelajar Al-Azhar Malaysia tidak akan melepaskan peluang sekiranya diadakan jaulah seperti ini..tidak terkecualilah ana..sambil dapat berjalan-jalan di tempat orang dpt jgak menambahkan lagi thaqafah serta melihat dengan sendiri kesan2 sejarah para Nabi dan pejuang islam terdahulu..

6.Feb.2007 jam 3 pagi
Berkumpul di depan masjid Al- Fatah dengan wajah yang ceria lagi mempersona…dan kami selamat bertolak jam 7.00 pagi !! ArrrggGghh…4 jam kne tggu ! bengang tol masing2 kat driver bas arituh..!!! sabo…sabo…
Nak cerita psal Semenanjung Sinai ni.. dari segi fizikalnya..merupakan segitiga dataran mirip sebuah pulau yang diapit oleh Teluk Suez di barat dan Teluk Aqabah di sebelah timur. Dibahagikan kepada dua wilayah iaitu Utara dan Selatan.
Bentuk muka bumi di Semenanjung Sinai ni..dilitupi padang pasir dan gunung ganang dan batu yang kering kontang. Namun di sebaliknya terdapat pelbagai sejarah Nabi di antaranya perjalanan Nabi Allah Ibrahim a.s ke Syam, Nabi Musa, Nabi Harun, dan lain-lain peerhh.. cam jejak rasul lak aku nih.. huhu.


ustat Asyraf memberi penerangan semasa melalui terowong

Terowong Ahmad Hamdi
Untuk melepasi sempadan antara tanah besar Mesir disebelah barat ke Semenanjung Sinai di sebelah timur..kami melalui terowong yang dikenali sebagai terowong Ahmad Hamdi. Terowong nih mempunyai laluan dua hala dan dikawal ketat serta rapi bagi keselamatan penggunanya.Terowong ini juga terletak di bawah paras terusan Suez iaitu
sebuah terusan ciptaan manusia di bawah syarikat yang dikendalikan oleh Perancis.
1859 mula dibina.(semasa zaman pemerintahan Said Basya) dan siap dibuka dengan rasminya 10 tahun kemudian 17 Nov 1869.
Manakala kerja-kerja penggalian terowong ini dilakukan oleh seramai 60 000 orang petani mesir dengan pendapatan dua sen sehari.


Kubu Tentera Israel ( Khattul Berlim)
Selepas melalui terowong kami singgah ke kubu lama Israel jalan ana x ingat tapi blah2 kiri aar haha.. sesat laa ko klu aku jadik musrif korang huhu..citer dia cmni.. pada tahun1973, tentera Mesir Berjaya merampas semula Semenanjung Sinai dari tangan tentera Israel semasa perang Mesir Israel. Pada tahun 1994 barulah kubu ini dibuka kepada kunjungan umum. Rampasan ini melambangkan bagaimana cintanya mereka kepada Negara Mesir seperti cinta dan memelihara ibu mereka sendiri.. Keranamu Malaysia.. hehe smer geli..
Dalam bilik komando, ada tiga alat komunikasi. Satu untuk menghubungi kementerian pertahanan Israel. Dua untuk menghubungi kubu2 lain dan yang ketiga memberi arahan dalaman sekitar kubu. Di sini terdapat benteng di mana meriam ditempatkan. Di bina dari besi landasan keretapi dan ditutupi diatasnya dengan tiga lapisan batu pejal. Di kubu ini juga terdapat 14.6-24km meriam buatan Amerika. Dikawasan ini merupakan pusat kawalan paling tinggi kerana dapat melihat dengan jelas Bandar Suez dengan menggunakan teropong jarak jauh.
Terdapat sebanyak 36 buah kubu yang telah dibina oleh Israel sepanjang terusan Suez sejauh 158km bermula dari utara hingga ke selatan dan juga ditanam periuk api supaya tidak mudah diceroboh. kedebOoOOoom.. uih dasyat tuu.. sebut jer da meletup ngahaa..



Uyun musa
Kemudian kami trus ke destinasi seterusnya… iaitu uyun Musa.
Pada asalnya terdapat 12 mata air namun 10 daripadanya telah tertimbus. Sejak akhir2 ini telah dilakukan usaha-usaha untuk menjejaki semula 10 mata air lagi yang tertimbus. Namun ada pendapat yang mengatakan 12 mata air sebenarnya terletak di kaki jabal Musa.


Laut yang berhadapan dengan uyun musa ini adalah laut yang terbelah dua ketika nabi Musa dan pengikutnya bani Israel melarikan diri dari tentera firaun laknatullah alaih.
Telah dikisahkan di dalam surah Al-Baqarah ayat 60.


Hamam Firaun
Terletak di pantai barat teluk Suez. Di sini terdapat sebuah gua. Suhu dan udara di dalam gua adalah lebih panas berbanding diluar disebabkan oleh terdapat banyak belerang dan sulfur didalam gua tersebut. Di luarnya pula terdapat air panas yang mengalir menuju kelaut. Dipercayai sekiranya mandi dengan menggunakan air panas didalam gua tersebut boleh menyembuhkan beberapa jenis penyakit kulit termasuklah remotism.sebab aper nme hamam firaun? Tidak hamam qarun, tidak hamam ali baba? Sebab.. firaun pernah lepak kat dalam nih dlu.. kat dalam nih duduk laa dalam dua minit jer tapi leh berpeluh macam lari satu stadium..huhu.

Maqam nabi Salleh
Pendapat ulama tarikh, setelah Allah memusnahkan kaum nabi thamud, nabi Salleh dan pengikutnya yang beriman menuju ke Ramallah, Palestin kerana ianya adalah kawasan subur yang palig hampir dengan kawasan asal mereka.
Ada yang berpendapat mereka menuju ke Hadramaut dan nabi Allah Salleh wafat di sana.
Ada juga pendapat yang mengatakan mereka menuju ke Makkah dan wafat di sana. Maqam baginda terletak di barat ka`bah..



Pekan Saint Chaterine
Setelah berjam-jam perjalanan tibalah kami di pekan Saint Chaterine.. ermm cam pekan ala2 koboi la.. Terletak 3 km dari kaki jabal Musa. Walaupun ia merupakan sebuah pekan yang kecil,tetapi ia dilengkapi dengan kemudahan asas seperti masjid, kedai runcit, bank, sekolah dan rumah tumpangan untuk pengunjung berehat sebelum mendaki jabal Musa.


se..se..sejuk...ah


12 mata air
Dekat Saint chaterine tuh hari dah gelap..kami solat maghrib dlu..time tuh memang sejuk sangat2.. kaki,tangan smuanya pucat sejuk btul… walaupun demikian hehe skima lak..
Kami trus ker 12 mata air.. dgn berjalan kaki meredah malam melalui kaki bukit utk smpai ketempat tu.. 12 mata air ini adalah antara pendapat yg rajih dari ulama`…
Ketika nabi Allah Musa memohon air dari Allah untuk kaumnya maka Allah telah memerintahkan baginda supaya memukul batu dengan tongkatnya, maka keluarlah air dari batu tersebut sebanyak 12 mata air untuk diberi minum kepada 12 suku kaumnya dari bani Israel.


Selepas ke 12 mata air.. kami balik smula ker saint Chaterine tuk berehat di camp tumpangan tah aper nme tah ana pun x ingat.huhu..makan aperlah nko ni wan hess..

7.Feb.2007 jam 3.00 pagi
Kami bangun tuk bersiap mendaki gunung Sinai.. huu.. pakai baju 8 lapis beb.. sluar 3 lapis.. stokin 3 lapis.. kasut satu dah laa hehe.. x sabar2 yeer nak panjat gunung..haa tunggu…Kami berkumpul di kaki bukit sblom berangkat cewah siap stretching lagi ustaz-ustaz nih huhu.. eleh mula2 jer smgat..lpas tuu bru jer smpai checkpoint yg pertama smua pancit wahaha…pam balik..pam balik.. ingat taya beskal kew..lpas sorang.. soraaaang nmpak tebaring atas atas salji tuh.. ngahaha…oksigen2.. smer laa aku pooon.. huhu.. ingat nak putus asa jer pagi tuh.. da laa gelap lampu picit wat hal plak.. sejuk tak yah kabo laa ..kasut licin!! Spe suh pkai kasut pejabat..!! berat plak baju nih.. heeergghh!! nyasal pkai baju bnyak2 wuhuuu periit..hahaha..
Wat malu kat akhawat jer aku nih.. diorang steady jeer kut.. hehe..kut…nyer ..laoooh..
Alhamdulillah panjat pnyer panjat smpai laa kat atas tuh.. de laa dlm 4 jam mendaki haha lembab tol..bru ana tringat terasa mcm mana nabi Musa dan kaumnya dari bani Israel mendaki kat jabal nih.. terasa sukar nak smpai ke atas tu.. tinggi dan berbatu curam..
Di puncak inilah berlakunya peristiwa munajat nabi Allah Musa a.s selama 40 hari sebagaimana yang terakam sempurna di dalam surah Al-a`raf ayat 143.
Kat atas tu jgak terdapat sebuah gereja ortodoks dan musolla kecil untuk bersolat. Puncak jabal Musa 2637m dari aras laut. Merupakan gunung tertinggi di Sinai. Memang sejuk giler kat atas tuh..

oRanG buLan tuRuN berIstiRehat..


Ya Syazrie..!! eNtu ruh faEn..???



AllahuAkbar..cantik btul peRmandaNgan mse nih..


Biara Saint Chaterine
Pada asalnya, dibina atas nama Saidah Aghra` iaitu Saidah Mariam. Dibina oleh seorang jurutera Rom yang bernama Stephenes pada kurun ke 4 masihi. Mula dibina pada tahun 548 masihi dan siap pada 565 masihi dan ditukar nama st Chaterine pada kurun ke 9 masihi.



Kesan patung emas samiri
Dibuat oleh Samiri iaitu seorang yang munafik dikalangan pengikut nabi Musa. Patung ini dibuat untuk disembah oleh bani Israel ketika Nabi Musa bermunajat kepada Allah selama 40 hari. Dibuat semata-mata untuk menyesatkan bani Israel dan meninggalkan ajaran nabi Musa a.s (pendapat tempat terlalu longgar dan tidak dapat dibuktikan kesahihannya)




Maqam nabi Harun
Saudara seibu kepada nabi Allah Musa a.s baginda wafat sebelum nabi Allah musa dan dimaqamkan disebuah bukit kecil yang bernama jabal Hur.



Dahab
Destinasi utama pelancong kelas pertengahan.
Diambil dari perkataan zahab (Dahab iaitu dalam lahjah ammiah Mesir)

Qal`ah Salahuddin Al-Ayubi

atas bot
8.Feb.2007 pagi..
Qal a`h Salahuddin Al ayubi.
Terdapat kubu salahuddin ketika perang salib. Di pantai barat teluk Aqabah.
Pada asalnya kubu ini adalah sebuah pulau yang terdiri dari bongkah batu gunung berapi.
Keadaaan geografinya yang mantap dan kedudukannya yang strategik di sempadan tiga buah negara menjadikan ianya masyhur sejak zaman berzaman.
Merupakan markas pertahanan hadapan kerajaan Mesir purba, kerajaan Baizanteen dan kerajaan Toulun dan yang terakhir kerajaan salahudin Al ayubi yang telah membina kubu pertahanan bagi menghadapi tentera salibiah untuk membebaskan baitulmaqdis dari cengkaman kristian yang zalim. Kubu ini dibina pada tahun 566 hijrah bersamaan 1170 masihi.


Pastu kami pun balik….hehe.. klu de peluang ana nak pegi lagi.. mungkin tahun 4 nanti kut.. ziarah untuk kali terakhir.. sebelum pulang ke tanah air…. Wallahu` alam..

Blakang tu Negara Israel.. yahudi laknatullah alaih..

Bergambar keNaNgan sebeLum berangkat puLAng ke Zaqaziq..

Wednesday, February 21, 2007

agamaku

Apakah maksud Islam agama sejagat?

Maksud Islam agama sejagat ialah agama untuk seluruh manusia dan tidak terbatas kepada bangsa arab semata mata. Al Quran menjelaskan Rasulullah diutuskan untuk sekalian alam. Jika dilihat kepada dakwah baginda di peringkat awalnya dari segi tekniknya tertumpu kepada keluarga terdekat, setelah itu kepada perwakilan-perwakilan Arab yang datang menunaikan haji di Mekah.

Setelah itu Allah SWT memerintahkan baginda berhijrah ke Madinah, di sini Rasulullah menyebarkan dakwah dalam bentuk internasional, di mana orang-orang yang memeluk islam merangkumi bangsa-bangsa seluruh dunia. Bilal umpamanya adalah dari bangsa Habsyi sebagai mewakili benua Afrika, Suhaib ar-Rumi sebagai mewakili benua Eropah, dan Salman al-Farisi sebagai mewakili benua Asia.

Dari kalangan bangsa Yahudi yang memeluk Islam ialah antaranya Abdullah bin Salam salah seorang tokoh besar dalam agama Yahudi. Dari kalangan penganut agama Kristian pula ialah Adi bin Hatim At-Tai, salah seorang tokoh Kristian terkenal pada masa itu. Rasulullah SAW juga menghantar surat kepada maharaja Parsi, Rom, Mesir,Yaman dan Habsyah menyeru mereka kepada agama Islam. Kebanyakan daripada pemimpin negara ketika itu menyambut seruan Rasulullah untuk memeluk atau melaksanakan ajaran Islam, walaupun ada negara kuasa besar seperti Parsi cuba untuk menentang kemaraan Islam, namun ia mengalami kekalahan sehingga kerajaan Parsi tidak akan pernah wujud lagi.

Setelah Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Madinah dan setelah menetapkan Madinah sebagai ibu negara pemerintahan Islam, maka Rasulullah mengirim para sahabat baginda ke seluruh pelusuk dunia untuk menyampaikan ajaran Islam. Kebanyakan mereka menerima Islam dengan mudah kerana ajaran Islam itu sesuai dengan naluri atau fitrah kemanusiaan. Bahkan nilai-nilai ajaran Islam itu sangat agung dan tinggi serta sempurna dan menyempurnakan dari agama samawi yang pernah diturunkan Allah sebelumnya. Dengan demikian agama Islam diturunkan untuk seluruh umat manusia di dunia ini tidak mengira bentuk kulit, keturunan dan sebagainya. Wallahua`lam..

SUKEZ

Monday, February 5, 2007

beRgamBar seLepas soLat Raye aidil Adha 07...


Shazrie...wan....anip....ijat....topek


waLaupun kami keSejukan naMun masiH mAMpu teRsenyuM... besaRnyer pengoRbanan kami..ceh


usT paih beRsaMa Zaujah beLiau...aLfun Mabruk...! ngahaha..


ust Topek ~~ ust Paih


Lawanya Tuan juBah nieeh.. hehe..


ahLi baet bujang.... haaa.. controL2..


Antara AkSi chef profesIonaL ketiKa meMasaK... kagum tak? hehe..

Recent Posts