Friday, May 7, 2010

Bila miskin baru kenal erti susah


Sejak akhir-akhir ini, aku telah diuji dengan salah satu ujian yang biasa dirasai oleh pelajar al azhar di sini. Macam cite sedih la pulak. Tak mengapalah asalkan apa yang aku nak sampaikan tu sampai.



Kewangan... Masalah ini bkn setakat pelajar azhari dan azhariah je pernah lalui.. rata-rata pelajar yang masih menuntut pun pernah merasainya. Yelah mana taknya sebelum ni duit datang pun dari pinjaman. Bila tamat pinjaman baru terasa hidup sekangkang beruk ni, tapi beruk pun da tak kangkang dah dorang pandai duduk bersila sekarang. aku tak kesah sangat sebab masa tahun pertama aku disini pun..aku datang bukan dengan pinjaman. adoyai.. makin dekat dengan imtihan ada je perkara remeh datang bertandang tanpa diundang. dan itulah namanya kehidupan.



Mak aku cakap, bila ada orang susah datang nak mintak tolong kita kena tolong selagi mampu. Sebabnya nanti bila kita susah orang akan tolong kita balik kan kan..tapi janganlah harap ia sebagai ganjaran kerana, ganjaran yang tersirat dari Allah itu lagi dasyat dan tidak ternilai.



Sudah jadi sejarah, pernah aku dengan ahli bait tak jumpa nasik dekat seminggu.. ketar perut jugaklah mana ada tenaga nak kekuliah. berbulan-bulan jugak makan ala kadar..dalam fatrah kemsikinan tu..hari-hari kunyah roti arab sambil mengembangkan hidung, makan tepung buat lempeng, cekodok boleh kata hari-hari..muke pun da mcm kodok afrika dah haha. member aku tido pun sambil pegang perut kesian waktu tu.. punyala takde duit. tapi aku tetap bersyukur sebab masih ada lagi benda yang nk dimakan tuh. Sedangkan Rasulullah s.a.w pun bila tak ada makanan baginda akan berpuasa dengan isterinya Aisyah. Masa tu la dapat muhasabah diri. gile la kalau kat malaysia ada jugak aku makan yang tak abis. bila bulan puasa kaw2 nafsu makanan tu menjadi-jadi. masuk pasar malam kepala terus bertanduk merah,kening senget sebelah. Tapi di sini semuanya terbalik. aku lebih kenal erti hidup susah dan lebih menghargai apa itu MAKANAN. Berkongsilah makanan walaupun benda itu sedikit. ingat! keberkatan itu ada dalam kebersamaan.



Apa2pun semuanya bersangkut paut dengan duit. Nak mintak dengan kluarga pun dah naik segan dah. Sepatutnya usia kita sekarang dah mula berkhidmat pada orang tua, bukan lagi meminta macam budak darjah satu menangis-nangis inginkan patung ultraman. aiseymen kantoi pulak huhu. aku ni bukan jenis yang suka berhutang.. tapi aku ni jenis yang tak sampai hati nak mintak hutang kepada penghutang huhu walaupun dah mintak..alhamdulillah duit sekarang sudah ada ..harus lah berjimat cermat selagi boleh. jadi kepada sahabat2 diluar sana sila lah amalkan doa ini tiap kali selesai solat agar dikuatkan dalam mengahadapi ujian..dan jauh dari berhutang.



اَللَّهُمَّ اكْفِنِيْ بِحَلاَلِكَ عَنْ حَرَامِكَ وَأَغْنِنِيْ بِفَضْلِكَ عَمَّنْ سِوَاكَ.


“Ya Allah! Cukupilah aku dengan rezekiMu yang halal hingga aku terhindar dari yang haram. Perkayalah aku dengan kurniaMu hingga aku tidak minta kepada selainMu.”



اللهم اني اعود بك من الهم والحزن و اعود بك من العجز و الكسل و اعود بك من الجبن و البخل و اعود بك من غلبة الدين و قهر الرجال



Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari hal yang menyedihkan dan aku berlindung kepadaMu dari lemah dan malas, dan aku berlindung kepadaMu dari bakhil dan penakut, dan aku berlindung kepadaMu dari lilitan hutang dan penindasan orang.



Bulan ini aku akan menduduki imtihan akhir tahun..mudah-mudahan aku najah dan boleh pulang ke Malaysia untuk berbakti kepada KELUARGA BANGSA dan AGAMA!!! TakbiRRrRrr..Allahuakbar..



p/s: 12 paper muntah hijau jugaklah =( buwek

Recent Posts