Saturday, June 28, 2008

Amalan tujuh kalimat

Dalam kehidupan seharian, kita pasti melakukan sesuatu perkara sama ada perkara itu zahir mahupun batin. Bayangkanlah kita dapat amalkan ayat - ayat memuji nama Allah dalam segala tindak tanduk kita. Pastinya para malaikat berebut - rebut untuk mancatat amalan yang kita lakukan.



seperti kebanyakan orang arab mesir, saya sudah banyak perhatikan mereka selalu mengamalkan lafaz bismillah dalam apa jua perkara yang mereka ingin lakukan, hatta ketika ingin memulas stereng kereta juga masih mampu mengucapkannya. saya begitu tersentuh jika melihat golongan seperti ini. Jika difikirkan memanglah mereka ini orang arab dan lafaz itu adalah dalam bahasa arab, tapi hakikat sebenarnya kerana mereka selalu mengingati Allah. Saya selalu berkata pada diri sendiri alangkah bagusnya saya dapat istiqamah dalam melafazkan kata - kata indah memuji Tuhan yang Esa.



1. Mengucap Bismillah pada setiap kali hendak
melakukan sesuatu.



2. Mengucap Alhamdulillah pada setiap kali selesai
melakukan sesuatu.



3. Mengucap Astaghfirullah jika lidah terselip
perkataan yang tidak patut.



4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan
berbuat sesuatu.



5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah
jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tidak diingini.



6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun
jika menghadapi dan menerima musibah.



7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak
terpisah dari lidah.



Saya masih lagi cuba mempraktikkan dan tidak dapat dinafikan pada awalnya memang susah untuk membiasakan diri menyebut kalimah tauhid ini, akan tetapi saya yakin dengan diri sendiri bahawa dapat melakukannya..


saya mengajak saudara - saudari sekalian agar dapat melaukannya juga. Tidakkah kamu semua terfikir alangkah manisnya mulut kita jika sentiasa menyebut kalimah yang Allah sukai..mudah mudahan kita terpandang mulia di sisi Allah dan malaikat serta diampuni dosa -dosa kecil walau sebanyak busar di laut.


mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat, mudah-mudahan selalu,
walau susah mudah-mudahan buat jadi selesa, karena sudah biasa.. wallahua`lam^^

No comments:

Post a Comment