Friday, September 22, 2006

AQiQah..


Salam smua..
Hari nih 22 September 2006 genap setahun aku di Mesir..tup tap tup tap.. rase cam kjap jer..heeiissh x sabar tul masuk kuliah thun 2 nih..heermm.. aku mengharapkan satu perubahan yg lebih baik berbanding thun seblumnya utk belajar di kuliah nanti.. x mcm dlu.. rajin gak tuang kelas..tuang kopi wat minum petang2 eheh. paham? tak? x phm sudah! Haha..


Tringat lagi aku maser mula2 smpai zaqziq nih.. biler jejak kaki ke kuliah.. dak2 baru cam aku nih mmg tiap2 hari kner ta`aruf. Ader laa dkat 3 minggu..huhu letih tol. Asyik soklan yg sama jeerk. Enta miniin? Enta sakin faenn? Ismek eh.?ma ra`yuk misr ya sadiiq..? saboo jer la..
Rasa nak jer wat skima jwapan tmpal atas muka nih,.snang cite.
Tapikan, biler ta`aruf tuuu dpt jgak aku blaja serba sdkit bhsa pasar diorang nih.
Aku tringat ader skali tuh…mase tu aku da malas giler nak layan sorang arab nih..dia punyer laa smangat nak tau nma aku..aku pun bg tau laa nama aku macho hahaa.. smpai laa ari nih..dia pggil aku macho ngeh3.. syok nyeeew..huhu..

Eh lari lak tajuk asal nih.. sebenarnyer nak bg tau smlam ustaz Abdullah merangkap pengetua aku di kuliah dlu.. hadir ke bumi Mesir bersama rombongan student baru.. waa.. lama tul x juper beliau.
yang besshnyer ustat loh sudi hadir ke umah aku di zaqziq nih sebab aku serumah ngan anak dia ijat. Alang2 ustat sruh beli seko kambing jenis kharuf dan kami adakan skali kenduri aqiqah sebab ijat dpat adik baru..berterabur btul ayat aku nih.hehe…
masa ahli bait aku sambut ustat di mator kaherah sempat gak laa aku duk seharian berdua ngan kambing kat umah ni…huh.
Kambing ni tambat kat balkoni umah aku berketinggian tingkat empat.Tapi satu yg peliknyer.. kambing nih baek …senyap sopan je.. pemalu plak tue.... risau gak duk berdua nih hehe.. mna laa tau.. kambing nih anak dara lg keer..hik3..kner cekup tangkap khalwat lak..haha..

Mmbbeeeekkk….mbbeeeekk.. klo da kambing tuh mengembek jgak laa.. huh!!! Puas da aku suh dia diam.! mcm2 aku da bg mkn.. susu.. gargil.. milo.. Segan gak aar jiran2 arab nih..dgar bunyik kambing..huhu..walau paperpuuun aku menjadi penternak kambing yg berjaya hari tuh, hampeh.

Kenduri nih.. memerlukan tenaga kerja yg ramai…jd sahabat2 aku dri kaherah mansourah,tanta..ader yg dtg mghulurkan bantuan .. setibanya ustat loh ke umah kami pagi tu.. terus sembelih kmbing dan kami lapah dgn mengunakan tujuh bilah pisau, 3 kayu alas potong daging, 1 batu asah yg reput, 2 talam, 7 beg plastik smpah.. 3 tikar mengkuang.. eheh aper lagi eek?? Huhu kasi detail laa skit… bru nmpak panjang posting aku nihh haha…
Heermm haaa barang tuk masak lak.. aku der beli kat suuq kubri 2 kilo basol… 2 kilo tomatem.. 3 kilo khiar, sekilo lobak, 3 kilo lahm ba`ar, sekilo shattah.,3 kilo batotish, angkat smpai nak tercabut tgn smua tuh.huhu..
Mmg seronok klu wat kenduri2 mcm nih… potong bawang ramai2.. nangis ramai2.. ngumpat2 skiiit.. eheh..weh ingat dak pompuan jer ker yg leh wat camtu??hahaa.. 2 periuk beso bersama penutupnya skali yg telah dibersihkan terlebih dhulu.., 2 dapur… 2 tong gas, satu senduk kemek. Polisterin..plastik mkanan.. haa aku rse dlm 33 sudu digunakan tuk kenduri tuh..beserta air sirap yang dibancuh secara berhati2…hihi…

Lpas maghrib dlm pukul 8 mlm,tetamu mula hadir ke umah kami..seperti, exco zaqziq,sahabat2 muadalah..serta kawan2 dari pelbagai negeri ,ceh.. skima nyew..
Bacaan tahlil dan doa selamat…dbwa oleh ustat loh,selepas solat isya` secara berjemaah kami menjamu selera…cam beser pas mkn kenyang alhamdulillah.. syukur x terhingga majlis berjalan dgn lancar…suasana ceria.. kwn2 ramai lepak umah aku.. hari tuu.. tapi skang da balik.. tiggal aku sorang jer.. isk..isk.. kemas dapur..isk..isk.. sedey2..
Selama sehari setengah ustat loh bersama kami disini…. Lepas gak laa rindu ijat kat abi dia..heeeiiisshh.. jeles tol aku huhu…
Aku berharap ustat slamat smpai ke Malaysia pada hari ahad 24 haribulan 9 nie…insyAllah…



No comments:

Post a Comment