Thursday, November 20, 2008

Masjid Quba, Qiblatain, dan Masjid Sab'ah.

Assalamualaikum.. arini aku ingin menceritakan beberapa buah masjid lagi yang terkenal di sekitar Madinah secara ringkas. aiseh men.. blog ni da patut tukar description dah nih kepada "Aku Dia dan Madinah laa plak." ^^ bila nak sampai ke Mesir semula nie..huhu
Sekiranya diberi peluang untuk berjalan-jalan di sekitar Madinah boleh la beri'ktikaf di :

  1. Masjid Quba, iaitu masjid pertama yang didirikan oleh Nabi SAW ketika berhijrah dari Makkah ke Madinah. Keistimewaan masjid ini pernah dinyatakan Rasulullah sendiri dalam sabdanya:“Barang siapa berwudhu di rumahnya, kemudian dia berkunjung ke Masjid Quba, lalu mengerjakan solat, maka ia mendapat pahala seperti pahala orang yang mengerjakan umrah”.
  2. Masjid Qiblatain, sesuai dengan namanya yang bererti “Masjid yang memiliki dua arah kiblat“. Kerena pernah terjadi suatu peristiwa turunnya wahyu pada bulan Rajab tahun ke-2 Hijriah, ketika Nabi sedang melaksanakan solat zuhur yang pada mulanya berkiblat ke Masjid Al-Aqsa (Palestin). Setelah turun ayat tersebut, Rasulullah menghentikan sebentar solatnya kemudian membalikkan badan dan meneruskan kembali dengan mengubah arah kiblatnya menghadap ke Ka’abah di Masjidil Haram. Dan arah kiblat ini tidak akan pernah berubah kembali hingga hari kiamat.
  3. Masjid-masjid yang berada di Gunung Sal. Yaitu Masjid al-Fath, Masjid Salman Al Farisi, Masjid Ali, Masjid Umar, Masjid Sa'ad ibn Mu'adz, dan Masjid Abu Bakar(ada satu lagi masjid aku tak tahu) seluruhnya dikenal dengan nama Masajid sab'ah (Masjid yang Tujuh). Ada sebahagian riwayat mengatakan bahawa Nabi SAW di Jabal Sal pernah berdoa atas tentera-tentera musuh ketika perang Khandaq, maka Allah makbulkan doa baginda. Masjid yang dibangun di tempat doanya Nabi SAW tersebut dinamakan dengan nama Masjid Al-Fath (Masjid Kemenangan).
Pada mulanya Masjid-masjid yang menyerupai menara ini merupakan benteng-benteng yang dibangun ketika terjadi Perang Khandaq. Perang dahsyat yang dimenangi kaum Muslimin itu atas usul salah seorang sahabat Nabi bernama Salman Al-Farisi dari Parsi, dia mengusulkan agar membuat parit yang dalam (Khandaq) ketika menghadapi pasukan musuh yang jumlahnya jauh lebih besar. Saat ini hanya tinggal satu buah masjid yang masih utuh, yang lain digantikan dengan masjid baru yang lebih besar.

Terdapat banyak lagi masjid-masjid lain di sekitar Madinah dan mempunyai sejarahnya yang tersendiri di mana Rasulullah telah membangunkan masjid-masjid yang asalnya merupakan rumah-rumah dikalangan sahabat baginda. Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Recent Posts