Tuesday, December 2, 2008

Jenis-jenis Haji

Haji Tamattu'

Yaitu memakai ihram dari mikat dengan niat umrah pada musim haji, setelah tahallul, memakai ihram lagi dengan niat haji pada hari Tarawiah (8 Zulhijah). Bagi yang melaksanakan haji tamattu diwajibkan membayar dam.



Haji Qiran

Memakai ihram dengan niat umrah dan haji sekaligus, sampai selesai melontar jumrah Aqabah dan diikuti dengan bercukur atau memotong rambut tanpa tahallul setelah selesai umrah. Bagi yang melaksanakan haji Qiran diwajibkan membayar dam.



Haji Ifrad

Yaitu memakai ihram dari mikat dengan niat haji saja, kemudian tetap dalam keadaan ihram sampai selesai haji (hari raya kurban). Yang melaksanakan haji ifrad tidak diharuskan membayar dam.




Manasik Umrah

Umrah disebut Hajjul Ashghar (Haji Kecil), Kata ini berasal dari kata i`timaar (kata berimbuhan). Cara melaksanakannya; Orang yang hendak umrah melakukan ihram dari mikat, kemudian melaksanakan tawaf qudum, lalu sai dan tahallul dengan mencukur atau menggunting rambut.



aku teringin nak buat haji =(

2 comments:

  1. sumpah jeles tgk pic tuu!!! rinduu gle341x nk pg sane lagi..igt lg ms aku pegi ritu bln 12 jgk..so, aku sambut besday aku yg ke-13 kat Mekah..mak aku belikan aku sejadah yg kecik cenonit tu kaler pink..ko? nk belikan ape utk aku? ahaksss..!!! =p

    ReplyDelete
  2. Bismillah.
    Basic je entry ni, tapi patik yakin ramai tataw.
    Termasuklah patikkkkk....
    Mekasih for the knowledge. :)
    Salam.

    ReplyDelete